Ποια είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μας ως τουρίστες; Τι ισχύει για τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες; Τι χρειάζεστε για να ταξιδέψετε με τρένο; Παρακάτω θα βρείτε έναν πρακτικό ταξιδιωτικό οδηγό με όσα θα πρέπει να γνωρίζετε για τα δικαιώματα σας σαν καταναλωτής, τα δικαιολογητικά έγγραφα για τα ταξίδια σας, τις διαδικασίες ακύρωσης και άλλα πολλά.

Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μας ως τουρίστες αεροπλάνο

Ταξίδι με αεροπλάνο.

  • Σε περίπτωση που έχουμε προγραμματίσει κάποιο ταξίδι στο εξωτερικό καλό θα ήταν να μάθουμε χρήσιμες πληροφορίες για τη χώρα στην οποία ταξιδεύουμε, είτε από την αντίστοιχη πρεσβεία στην Ελλάδα (πιο αξιόπιστη πηγή), είτε μέσω διαδικτύου, είτε από κάποιον τουριστικό πράκτορα.
  • Να θυμάστε πως στις χώρες που ανήκουν στη Συνθήκη Σένγκεν ταξιδεύουμε μόνο με την ταυτότητά μας αρκεί να είναι με λατινικούς χαρακτήρες και σε καλή κατάσταση. Οι χώρες που ανήκουν στη Συνθήκη Σένγκεν είναι: Βέλγιο, Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Αυστρία, Ελλάδα, Σουηδία, Δανία & Φινλανδία.
  • Αν πραγματοποιείτε πολλά ταξίδια στο εξωτερικό επιλέξτε να έχετε διαβατήριο. Πληροφορίες για έκδοση διαβατηρίου μπορείτε να αναζητήσετε στο site της Ελληνικής Αστυνομίας, Διεύθυνση Διαβατηρίων http://www.passport.gov.gr/npc-periexomeno/npc-periexomeno/odigies-ekdosis-diavatiriou.html
  • Για τις μετακινήσεις εντός Ελλάδος & για την Κύπρο χρειάζεστε ταυτότητα με λατινικούς χαρακτήρες.
  • Για τις χώρες που χρειάζονται visa θα πρέπει αρκετό καιρό πριν από την ημερομηνία αναχώρησής σας να απευθυνθείτε στην πρεσβεία της χώρας στην οποία θα ταξιδέψετε και να κάνετε αίτηση για τη χορήγησή της. Οι πιο γνωστοί προορισμοί που χρειάζονται visa είναι: ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Αίγυπτος, Κένυα, Ινδία, Ταϋλάνδη.
  • Εάν έχετε παράπονο με την πτήση κάποιας αεροπορικής εταιρείας (λόγω καθυστέρησης, ακύρωσης κ.ά.) απευθυνθείτε στην αρμόδια εταιρεία στο τμήμα κρατήσεων & παραπόνων. Αν δε βγάλετε άκρη μπορείτε να απευθυνθείτε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας τηλ.210 8916150 – email:d1d@hcaa.gr

Προσοχή!

  • Μάθετε από νωρίς επικοινωνώντας με την εταιρεία που θα ταξιδέψετε για τα αντικείμενα που απαγορεύεται να μεταφέρετε μαζί σας κατά τη διάρκεια της πτήσης σας, ώστε να αποφύγετε να σας τα κρατήσουν στο αεροδρόμιο. Μερικά από αυτά, που Δεν πρέπει να έχετε μαζί σας, είναι: αιχμηρά αντικείμενα, μπουκάλια πάνω από 30ml κ.ά.
  • Για να πάρετε μαζί σας το αγαπημένο σας ζωάκι επικοινωνήστε με την αεροπορική εταιρεία που θα ταξιδέψετε και ενημερώστε τους πριν βγάλετε το εισιτήριο. Δεν ισχύουν για όλες τις αεροπορικές εταιρείες οι ίδιοι κανόνες. Για Αγγλία, Αυστραλία, Αμερική το ζωάκι χρεώνεται σαν μεταφορά φορτίου που σημαίνει ακριβότερη τιμή. Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες, ενδεικτικά για την Aegean Airlines, στο site https://el.aegeanair.com/taksidepste/eidikes-periptoseis/taksidi-me-katoikidia/Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μας ως τουρίστες πλοίο

Ταξίδι με πλοίο.

  • Από το 2000 ισχύει η υποχρεωτική αναγραφή του ονόματος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι έλεγχοι δεν είναι τόσο αυστηροί όμως φροντίστε να βγάλετε εισιτήρια στα ονόματα των προσώπων που ταξιδεύουν.
  • Θα πρέπει να βρίσκεστε στο λιμάνι μία ώρα πριν την αναχώρηση του πλοίου.
  • Αν θέλετε να αλλάξετε το ακτοπλοϊκό σας εισιτήριο για άλλο προορισμό, έχετε τη δυνατότητα να το κάνετε αρκεί να είναι μία εβδομάδα πριν την αναχώρηση του πλοίου και με την ίδια εταιρεία.
  • Για ακυρώσεις εισιτήριων θα πρέπει να απευθυνθείτε στην εταιρεία με την οποία ταξιδεύετε. Κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία έχει τα δικά της ακυρωτικά που αναγράφονται στο site τους. Ενδεικτικά μπορείτε να δείτε το site της Blue Star Ferries https://www.bluestarferries.com/el/ταξιδέψτε-μαζί-μας/γραμμές-εσωτερικού/γενικοί-όροι-ταξιδίου και της Hellenic Seaways https://hellenicseaways.gr/page/terms
  • Για τη μεταφορά των κατοικίδιων, υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι στα πλοία για τη φύλαξή τους. Θα πρέπει απαραιτήτως να έχετε μαζί σας το πρόσφατα ενημερωμένο βιβλιάριο υγείας του ζώου. Σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 2 του 101/95 τα μικρόσωμα ζώα θα πρέπει να μεταφέρονται σε κλουβιά. Τα μεγαλόσωμα να έχουν φίμωτρο και λουρί. Καλύτερα όμως είναι διαβάσετε τη σχετική εγκύκλιο για τη «Μεταφορά Κατοικίδιων ζώων» του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
  • Τα βρέφη, από μηδέν έως πέντε ετών, στις περισσότερες ακτοπλοϊκές δεν πληρώνουν εισιτήριο. Τα παιδιά, από πέντε έως δέκα ετών, στις περισσότερες ακτοπλοϊκές πληρώνουν μισό εισιτήριο.

Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μας ως τουρίστες πρωινό

Ξενοδοχεία /  Ενοικιαζόμενα Δωμάτια.

  • Η προκαταβολή που ζητάνε τα ξενοδοχεία / ενοικιαζόμενα δωμάτια δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από το 25% του τελικού ποσού που θα καταβάλλεται για τη συνολική διαμονή σας. Δε μπορεί να είναι μικρότερη από το ποσό διαμονής για μία ημέρα.
  • Αν ακυρώσετε το δωμάτιο για το οποίο έχετε κάνει κράτηση είκοσι μία μέρες πριν την ημερομηνία άφιξης, ο ξενοδόχος είναι υποχρεωμένος να σας επιστρέψει ολόκληρη την προκαταβολή.
  • Αν ακυρώσετε το δωμάτιο για το οποίο έχετε κάνει κράτηση σε λιγότερο από είκοσι μία μέρες πριν την άφιξή σας στο ξενοδοχείο, οφείλετε στον ξενοδόχο το μισό του συνολικού ποσού για τις ημέρες που έχετε κάνει κράτηση.
  • Από 1/1/2018 τα καταλύματα διαμονής είναι υποχρεωμένα να χρεώνουν φόρο διαμονής. Ο φόρος επιβάλλεται ημερησίως ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα ως εξής: για ξενοδοχεία ενός ή δύο αστέρων 0,50€, για ξενοδοχεία τριών αστέρων 1,50€, για ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων 3,00€, για ξενοδοχεία πέντε αστέρων 4€. Στα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια / διαμερίσματα είναι 0,50€. Θα πρέπει να λαμβάνετε την αντίστοιχη απόδειξη είσπραξης φόρου που θα πρέπει να αναγράφει: ημερομηνία έκδοσης, επωνυμία, διεύθυνση & Α.Φ.Μ. της εκδούσας επιχείρησης, ονοματεπώνυμο διαμένοντα προς τον οποίο εκδίδεται, ημερομηνίες διαμονής, συνολική επιβάρυνση με φόρο διαμονής, αριθμό και ημερομηνία του παραστατικού πώλησης (απόδειξη ή τιμολόγιο) που έχει, ήδη, εκδοθεί για την παροχή υπηρεσιών διαμονής. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε την ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων www.aade.gr.
  • Το ξενοδοχείο / ενοικιαζόμενο δωμάτιο είναι υποχρεωμένο να παρέχει ΟΛΕΣ τις ανέσεις που διαφημίζει.
  • Αν στην τιμή διαμονής περιλαμβάνεται πρωινό να ρωτάτε τον τύπο πρωινού. Με τον όρο continental εννοούμε ρόφημα(τσάι, καφές, γάλα κ.ά.), φρυγανιές ή ψωμί, βούτυρο, μέλι ή μαρμελάδα, κέικ ή κρουασάν, χυμός. Με τον όρο αμερικάνικο μπουφέ ή, το συνηθέστερο, English breakfast, εννοούμε το πρωινό που περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα. Συνηθέστερα περιλαμβάνει όλα όσα έχει το continental συν αλλαντικά, τυριά, δημητριακά, φρούτα, γλυκά, αβγά, γιαούρτια κ.ά.

Προσοχή!

  • Ο ξενοδόχος φέρει ευθύνη για την απώλεια πολύτιμων αντικειμένων ΜΟΝΟ αν του έχετε παραδώσει προς φύλαξη τα αντικείμενα αυτά και φέρετε σχετική απόδειξη για αυτό.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

  • Για τα ταξίδια σας με το τρένο χρειάζεστε την ταυτότητα σας (με λατινικούς χαρακτήρες).
  • Πληροφορίες για την έκδοση εισιτηρίων θα βρείτε:

Αθήνα: τηλ. 210-3621039, email:sina@trainose.gr (ωράριο λειτουργίας Δευτέρα με Παρασκευή 08.00-15.00)
Θεσσαλονίκη: τηλ. 2310-252802, email: st.grafeiothessalonikis@trainose.gr
(ωράριο λειτουργίας Δευτέρα & Τετάρτη 09.00-18.00, Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 09.00-21.00, Σαββάτο 09.00-15.00)
Βόλος: τηλ.  2421039723 email: grafeio.volou@trainose.gr (ωράριο λειτουργίας Δευτέρα & Τετάρτη 08.00-16.00, Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 08.00-20.30)

  • Κάθε επιβάτης δικαιούται να μεταφέρει εγγεγραμμένες αποσκευές με ανώτατο βάρος τα 50kg και έως τρία τεμάχια, πληρώνοντας το σχετικό κόμιστρο εγγεγραμμένων αποσκευών, ανεξάρτητα από την απόσταση του ταξιδιού.
  • Αν θέλετε να πραγματοποιήσετε ταξίδια στο εξωτερικό με τρένο μπορείτε να επισκεφτείτε το ενημερωμένο site rail.cc https://rail.cc/gr/about-railcc το οποίο προσφέρει δωρεάν πληροφορίες για ότι χρειάζεστε για τα ταξίδια σας με τρένο.

Τουριστικά πρακτορεία.

  • Πριν εμπιστευτείτε τα χρήματα σας σε οποιονδήποτε, βεβαιωθείτε πως το πρακτορείο που θα σας εξυπηρετήσει, έχει το ειδικό σήμα του ΕΟΤ.
  • Το τουριστικό γραφείο φέρει την ευθύνη απέναντι στον καταναλωτή για όλες τις υπηρεσίες που σας έχει πουλήσει ακόμα και αν παράγονται από τρίτους, πχ. ξενοδοχεία.
  • Στα οργανωμένα ταξίδια το αρμόδιο πρακτορείο είναι υποχρεωμένο να σας ενημερώσει εγγράφως για τη διαμονή σας (ξενοδοχεία, κατηγορία καταλύματος), για τη μεταφορά σας (εισιτήρια, εταιρεία μεταφοράς), για τα γεύματα, τα δρομολόγια, τις ξεναγήσεις, τις εισόδους σε μουσεία & αρχαιολογικούς χώρους, για τις προϋποθέσεις ακύρωσης, για την τιμή (και τι περιλαμβάνει!), πληροφορίες σχετικά με το ταξίδι σας (διαβατήρια, χώρα που θα επισκεφτείτε κ.ά.), ασφαλιστική σύμβαση (σε περίπτωση χρεωκοπίας του πρακτορείου) κ.ά. Έχει αλλάξει η νομοθεσία για τα οργανωμένα πακέτα με το νέο προεδρικό διάταγμα 7/2018-ΦΕΚ 12/Α/29-1-2018 που ισχύει  από 1/7/18. https://www.e-nomothesia.gr/kat-tourismos/proedriko-diatagma-7-2018-fek-12a-29-1-2018.html
  • Στα τουριστικά πρακτορεία να γνωρίζετε ότι μπορείτε να ζητήσετε να σας κάνουν κρατήσεις από Ελλάδα για επίσκεψη σε κάποιο θέατρο, μουσείο, αρχαιολογικό χώρο…
  • Προσοχή! Το χάος του διαδικτύου όσον αφορά τις παροχές τουρισμού μπορεί να σας προκαλέσει προβλήματα. Εμπιστευτείτε ένα έμπειρο τουριστικό πρακτορείο να σας καθοδηγήσει.

Θα πρέπει να γνωρίζετε!

  1. Όλες οι νόμιμες τουριστικές επιχειρήσεις οφείλουν να είναι εφοδιασμένες με το ειδικό σήμα λειτουργίας από τον ΕΟΤ. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι: τουριστικά γραφεία,  τουριστικά λεωφορεία, ναυλομεσίτες, επιχειρήσεις ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Δεν ισχύει πλέον για τα ξενοδοχεία / ενοικιαζόμενα δωμάτια που θα πρέπει να έχουν αριθμό γνωστοποίησης λειτουργίας.
  2. Πριν ταξιδέψετε καλό θα ήταν να κάνετε μία ταξιδιωτική ασφάλεια. Ζητήστε πληροφορίες σχετικά με αυτή από αρμόδιες ασφαλιστικές εταιρείες ή τουριστικά πρακτορεία.
  3. Όλες οι τουριστικές και μη επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να σας δίνουν νόμιμη απόδειξη. Θυμηθείτε πως η νόμιμη απόδειξη είναι και η απόδειξή σας για οποιαδήποτε διαφορά σας με τις επιχειρήσεις.
  4. Χρήσιμα τηλέφωνα:
    Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (E.O.T.): Διεύθυνση: Αν. Τσόχα 7, Αθήνα, τηλ.: 210 8707000, 210 3310392, 210 3310716 http://www.gnto.gov.gr/
    Τουριστική Αστυνομία: τηλ. 1571 http://www.astynomia.gr
    Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ): Διεύθυνση: 3ης Σεπτεμβρίου 13, Αθήνα , τηλ. 210 3632443 www.inka.gr
    Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος: http://www.grhotels.gr
    Aegean Airlines: τηλέφωνο κρατήσεων 210 6261000 https://el.aegeanair.com
    Blue Star Ferries: τηλέφωνο  2108919800 https://www.bluestarferries.com
    Hellenic Seaways: τηλέφωνο 210 4199100 https://hellenicseaways.gr
    ΤΡΑΙΝΟΣΕ: τηλέφωνο 213 0121121 http://www.trainose.gr
    Νομικές πληροφορίες: https://www.e-nomothesia.gr

Οι διακοπές είναι στιγμές χαράς και χαλάρωσης για όλους μας. Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μας ως τουρίστες θα μας βοηθήσουν να αποφύγουμε τυχόν αναποδιές. Καλές Διακοπές!

Σχετικά άρθρα:

https://umano.gr/pos-na-empisteuteite-ena-xoro-filoxenias-gia-zoakia/ 
https://umano.gr/taxidepste-oikonomika/ 
https://umano.gr/airbnb-ola-osa-prepei-na-gnorizete/ 
https://umano.gr/o-enallaktikos-tourismos-einai-i-eksipni-morfi-diakopon/

Comments are closed.