Οι Σούπερ Στέρεο, ο Θανάση Τζίνγκοβιτς και η παρέα του, κυκλοφορούν το τρίτο τους άλμπουμ, Σούπερ Στέρεο 3. Ο Θανάσης Τζίνγκοβιτς μιλάει στο umano για τη μπάντα, τη μουσική τους και το νέο τους άλμπουμ.

Οι Σούπερ Στέρεο δημιουργήθηκαν το 2004 στη Θεσσαλονίκη. Το 2007 κυκλοφορούν τον πρώτο τους δίσκο από την Polytropon Records και το 2014 τον δεύτερο. Επανέρχονται με το τρίτο τους album Σούπερ Στέρεο 3, την πιο ώριμη και περιπετειώδη δουλειά του Θανάση Τζίνγκοβιτς και της παρέας του.

Umano: Θανάση, πες μας δυο λόγια για τη δημιουργία του γκρουπ.

Η ιδέα των Σούπερ Στέρεο ξεκίνησε από τη στιγμή που ξεκίνησα να γράφω τραγούδια, τέλη των 90s, σε τετρακάναλα κασετόφωνα και ό,τι άλλο έβρισκα μπροστά μου που μπορούσε να ηχογραφήσει…

Όταν το 2004 γνωριστήκαμε με τον Ορέστη Μπενέκα, του έδειξα τις ιδέες μου, του άρεσαν και αποφασίσαμε να ξαναστήσουμε τα κομμάτια. Μετά από λίγο, προστέθηκε και ο Αλέξης Ξανθόπουλος στο μπάσο.

Είχαμε αποκτήσει ήδη από το 2002 το πρώτο μας στουντιάκι,17τ.μ., το οποίο αποτέλεσε και αποτελεί μέχρι σήμερα βάση για πολλές μπάντες εκτός των Σούπερ Στέρεο. Απλά μεγάλωσε λίγο σε τετραγωνικά. Κάπως έτσι έγινε η αρχή και μετά από μια παρέλαση φίλων ντράμερ στον πρώτο δίσκο προστέθηκε στην παρέα ο Βασίλης Μπαχαρίδης, με τον οποίο ηχογραφήσαμε Το Τέρας… Τα υπόλοιπα ανήκουν στην νεότερη ιστορία.

Σούπερ Στέρεο: Ο Θανάσης Τζίνγκοβιτς και η παρέα του

Umano: Πώς καταλήξατε στο όνομα Σούπερ Στέρεο; 

Στο όνομα Σούπερ Στέρεο καταλήξαμε κατά την προετοιμασία του πρώτου δίσκου. Αναμείξαμε το όνομα μιας αγαπημένης μπάντας 90s με τον τίτλο ενός αγαπημένου τραγουδιού από μια άλλη μπάντα 90s. 

Umano: Θανάση, έχεις συνεργαστεί με τον Παύλο Παυλίδη και τους BMovies. Πώς και δεν αποφάσισες να ακολουθήσεις σόλο καριέρα και έμεινες σε μία μπάντα; 

Η αλήθεια είναι πως για μένα οι Σούπερ Στέρεο είναι κατά κάποιο τρόπο αυτό που λες σόλο καριέρα. Γιατί αυτό που κάνουμε στην ουσία είναι να παίζουμε δικό μου υλικό το οποίο το δουλεύουμε μαζί στο στούντιο. Αν και πολλές φορές τα κομμάτια είναι εξαρχής ενορχηστρωμένα, πάλι στο στούντιο μπορεί να προκύπτει κάτι άλλο.

Υπάρχουν όμως πολλά που μπορεί να κάνει κάποιος σε μια μπάντα εκτός από το να γράφει τα τραγούδια. 

Από το να παίζει με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο, να στηρίζει ηθικά αλλά και υλικά, να οργανώνει, να κάνει μια αφίσα, να έχει άποψη για την αισθητική, τον ήχο και τόσα άλλα. Και φυσικά να μοιράζεται το όποιο κέρδος. Υπό αυτήν την έννοια, λοιπόν, παίζω σε μια μπάντα.

Συνεπώς, δε νοιώθω καμία ανάγκη να κάνω σόλο καριέρα γιατί αυτό το πλαίσιο λειτουργίας τα έχει όλα και με καλύπτει. Άσε που πιστεύω ότι οι ομάδες μπορούν να πετύχουν περισσότερα… 

Σούπερ Στέρεο: Ο Θανάσης Τζίνγκοβιτς και η παρέα του

Umano: Η μουσική σας είναι ιδιαίτερη και δε φοβάστε να πειραματίζεστε. Πες μας κάποια πράγματα για τον ήχο σας.

Υπάρχουν τόσα πολλά και διαφορετικά πράγματα που μου αρέσουν και με κάποιον τρόπο ένα μέρος από αυτά μιξάρεται στους Σούπερ Στέρεο. Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη συνταγή που ακολουθούμε.

Δεν μας ενδιαφέρει να ανήκουμε σε κάποια σκηνή, δεν μας πειράζει ακόμα και το να υπάρχουν ετερόκλητα κομμάτια μέσα σε έναν δίσκο ή να διαφέρουν αρκετά οι δίσκοι μεταξύ τους.

Επιρροές υπάρχουν από παντελώς άσχετα είδη, ελληνικά, ξένα, παλιά η καινούργια, ηλεκτρονικά ή ακουστικά… σκοπός είναι να αγκαλιάζουμε αποενοχοποιημένα όλα αυτά που για κάποιο λόγο μας αρέσουν και βγαίνουν στο παίξιμό μας. Tα υπόλοιπα είναι θέμα αισθητικής.

Umano: Δίνετε ιδιαίτερη έμφαση στο στίχο, από πού αντλείτε έμπνευση;

Για μένα οι στίχοι είναι πολύ προσωπική υπόθεση. Αν τους χώριζα σε δύο κατηγορίες θα ήταν οι εξής: πρώτον, αυτοί που ασκούν μια κριτική στο τι συμβαίνει γύρω μου, φυσικά μέσα από το δικό μου φίλτρο και τρόπο έκφρασης. Δεύτερον, αυτοί που είναι σαν μια εξομολόγηση ενός φόβου ή ενός συναισθήματος που ψάχνει μιαν απάντηση (σιγά να μην την βρει εδώ που τα λέμε)…

Τελικά, κάπως όλα αυτά μπερδεύονται σε ένα δίσκο ή σε ένα τραγούδι που στο τέλος σε κάνει να ξεχνάς γιατί το έγραψες και ίσως αυτό να είναι τελικά το ζητούμενο… χάος=έμπνευση;

Σούπερ Στέρεο: Ο Θανάσης Τζίνγκοβιτς και η παρέα του

Umano: Υπήρξε κάποιο γεγονός που σε συγκλόνισε και ήθελες να κάνεις τραγούδι αλλά δεν πρόλαβες και έχεις στο μυαλό σου να το κάνεις κάποια στιγμή;

Πολλά μπορεί να με έχουν συγκλονίσει αλλά νομίζω πως ότι ήθελα να γράψω με πρόλαβε αυτό… Θέλω να πω πως δεν μπορώ να βάλω στόχο να γράψω για κάτι που με συγκλόνισε.

Αν κάτι με συγκλόνισε τόσο, θα στριφογυρίσω ξάγρυπνος ένα βράδυ, δύο, δύο βδομάδες… όσο πάρει δηλαδή. Και άμα δε βρω ησυχία μπορεί και να γράψω…

Δεν έχω, εν τέλει, κανένα στόχο σε σχέση με το γράψιμο, μόνο να είμαι ακριβής θέλω, σε αυτό που σκέφτομαι νοηματικά και αισθητικά… και να μην γράφω αν δεν είναι ανάγκη (μου).

Umano: Στις μέρες μας, που λείπει – σε ένα βαθμό – η συνεργασία και η ομαδικότητα, πόσο δύσκολο είναι να κρατήσεις ένα γκρουπ «ζωντανό» τόσα χρόνια;

Είναι δύσκολο αλλά όχι περισσότερο από το να αφήσεις κάτι που σου αρέσει και σε εκφράζει μόνο και μόνο γιατί δεν έχει κέρδος. Επίσης, θα διαφωνήσω πως στις μέρες μας λείπει η συνεργασία και η ομαδικότητα. Υπάρχει για αυτούς που την αναζητούν, αλλά δυστυχώς είναι λειτουργική σε πιο μικρές ομάδες (όπως πάντα συνέβαινε).

Umano: Μίλησέ μας για το νέο σας άλμπουμ, Σούπερ Στέρεο 3.

Το νέο μας άλμπουμ ηχογραφήθηκε εξολοκλήρου στο στούντιό μας, όπως και το προηγούμενο και το προ-προηγούμενο, κατά ένα μεγάλο μέρος. Ένας δίσκος όμως πάντα ξεκινάει από το σπίτι, όπου φτιάχνω τα πρώτα ντέμο, τα οποία συνήθως αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία δουλεύουμε στο στούντιο. Ειδικά σ’ αυτόν το δίσκο έχει χρησιμοποιηθεί αρκετό pre και post production.

Τα κομμάτια έχουν ηχογραφηθεί με όλους τους πιθανούς τρόπους: άλλοτε ηχογραφήσαμε πάνω σε ένα σπιτικό ντέμο κι άλλοτε ηχογραφήσαμε live στο στούντιο.

Για κάθε κομμάτι υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές εκτελέσεις και πειραματιστήκαμε αρκετά μέχρι να καταλήξουμε στην τελική τους μορφή. Η διαδικασία αυτή έγινε μέσα στη διάρκεια των τεσσάρων τελευταίων χρόνων. Διαδικασία χρονοβόρα αλλά ενδιαφέρουσα.

Ένα σημαντικό κομμάτι αυτού του δίσκου είναι το εξώφυλλο, για το οποίο είναι υπεύθυνος ο Βασίλης Μητσιόπουλος και η Original Replica, το έκτο μέλος των Σούπερ Στέρεο. Κατ᾽ εμέ, αν αυτός ο δίσκος ήταν εικόνα, θα ήταν 100% αυτή.

Σούπερ Στέρεο: Ο Θανάσης Τζίνγκοβιτς και η παρέα του

Umano: Από τα νέα τραγούδια, αν σε έβαζα να ξεχωρίσεις ένα, ποιο θα ήταν και γιατί; 

Δεν ξέρω αν θα ξεχώριζα εύκολα κάτι. Αλλά αν έπρεπε να διαλέξω για την περίοδο αυτή ένα, θα διάλεγα τους Άσχημους Δρόμους. Όχι γιατί είναι γραμμένο για κάποιο συγκεκριμένο γεγονός. Γιατί έτσι, δεν ξέρω… Ίσως γιατί το ξεκίνησα σαν ιδέα περπατώντας στους δρόμους που κάνω κάθε μέρα, για να πάω από το σπίτι στο στούντιο. Ίσως θα πρέπει να αλλάξω διαδρομή…

Umano: Αν σου έδιναν τη δύναμη να αλλάξεις τα κακώς κείμενα της μουσικής στην Ελλάδα, ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα άλλαζες και γιατί; 

Δεν ξέρω αν θα ήθελα να αλλάξω κάτι. Περισσότερο θα ήθελα μάλλον να βρω το χώρο που μου αντιστοιχεί μέσα στην ήδη υπάρχουσα κατάσταση. Ξέρω σε ποια περιοχή του κόσμου ζω. Με τα καλά και τα κακά που έχει η μουσική αλλά και γενικά η ζωή εδώ. Δεν με πειράζει που ίσως κάποια πράγματα που αρέσουν σε μένα, αρέσουν σε πολύ μικρό ποσοστό ανθρώπων και κάποια αλλά όχι.

Δεν είμαι καθόλου σίγουρος για το πόσο δίκιο έχω σε κάποια πράγματα για να τα αλλάξω κιόλας… 

Άσε που δεν θέλω να σκέφτομαι πως για πράγματα που δεν έγιναν όπως ίσως τα ονειρεύτηκα, φταίνε τα κακώς κείμενα της μουσικής στην Ελλάδα. Για μένα αυτό θα ήταν μια δικαιολογία.

Umano: Με ποιους καλλιτέχνες θα θέλατε να συνεργαστείτε;

Με τον εαυτό μου. Όποτε το κάνω μου βγαίνει σε καλό…

Κατά τα άλλα, δεν έχω σκεφτεί κάποια συνεργασία σε καλλιτεχνικό επίπεδο για τους Σούπερ Στέρεο. Όχι ότι το αποκλείω, απλά δεν το έχω σκεφτεί. Εξάλλου, συνεργάζομαι σαν Θανάσης με πολλούς άλλους μουσικούς, όπως και όλοι μέσα σε αυτήν την μπάντα.

Umano: Μουσική είναι

… Strawberry fields forever

Umano: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Θα πραγματοποιήσετε κάποιες εμφανίσεις; 

Θα κάνουμε live εμφανίσεις. Προς το παρόν έχουμε κανονίσει να παρουσιάσουμε το δίσκο μας το Σάββατο 8 Δεκέμβρη στη Θεσσαλονίκη στο Eightball και στην Αθήνα, την Παρασκευή 8 Φλεβάρη στο six d.o.g.s

ΣΟΥΠΕΡ ΣΤΕΡΕΟ 3


Θανάσης Dzingovic: Φωνή, Κιθάρες, Μπάσο, Πλήκτρα, Edit, Programming

Ανθή Κύρκου: Πλήκτρα, Percussion, Φωνητικά

Εύα Ντούρου: Πλήκτρα, Theremin, Φωνητικά

Μπίλης Βασιλόπουλος: Μπάσο

Δημήτρης Οικονόμου: Drums, Φωνητικά

Ηχοληψία: Θανάσης Dzingovic

Mix: Θανάσης Dzingovic, Χρήστος Μέγας και Παναγιώτης Ριζόπουλος (Σκόνη)

Mastering: Χρήστος Μέγας

Εδώ μπορείτε να ακούσετε το νέο άλμπουμ των Σούπερ Στέρεο: https://superstereo3.bandcamp.com/ 

Σχετικά άρθρα:

https://umano.gr/o-tragoudopoios-kostas-leivadas-sto-umano/
https://umano.gr/i-salina-gavala-milaei-gia-tin-parastasi-oneira-glyka/ 
https://umano.gr/h-ekriktiki-georgia-twn-mple/ 
https://umano.gr/giorgos-dimitriadis-o-dynamikos-erminevtis/ 
https://umano.gr/o-xristos-kalogranis-apo-ta-gimna-kalwdia-sto-umano/

Comments are closed.