Η σκηνοθέτις, παραγωγός και καλλιτεχνική διευθύντρια της Β’ Σκηνής του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας, Μαρία Ξανθοπουλίδου, μιλάει στο umano για την τέχνη, το θέατρο και τις παραστάσεις της.

Η Μαρία Ξανθοπουλίδου είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Τμήματος Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου του New York College της Αθήνας. Έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες μικρού μήκους και πολλές επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις.

Tο 2012 συμμετείχε στην ομαδική εικαστική έκθεση Pet City the Exhibition, που πραγματοποιήθηκε με αφορμή το ομώνυμο θεατρικό έργο στην γκαλερί Μελάνυθρος- με το φωτογραφικό έργο «Πολύ Κοντά», ενώ φωτογραφίες και ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά. Την περίοδο από το 2010 μέχρι σήμερα διευθύνει την εταιρεία θεάτρου Kart Productions, μέλος του ITI (International Theatre Institute) και του IETM (international network for contemporary performing arts). Από το Σεπτέμβριο του 2016 έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας. 

Αυτή την εποχή η Μαρία Ξανθοπουλίδου σκηνοθετεί τη Λουκία Μιχαλοπούλου στο Χρονικό Διάστημα που βασίζεται σε ποιήματα της Κικής Δημουλά και το Φεβρουάριο θα σκηνοθετήσει τη Φαίη Ξυλά στη Φαλακρή Τραγουδίστρια του Ιονέσκο. 

Η σκηνοθέτις Μαρία Ξανθοπουλίδου στο UmanoUmano: Έχετε αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση της Β’ Σκηνής του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας και οι παραστάσεις που ανεβάζετε είναι εξαιρετικά διαλεγμένες. Ποια είναι τα κριτήριά σας; 

Βασικό μου κριτήριο είναι οι συνεργάτες και τα έργα. Θέλω να συνεργάζομαι με καλλιτέχνες εμπειρότερους που εκτιμώ και θαυμάζω, που με τιμούν με τη συνεργασία τους χρόνια, αλλά και να έχω την ευκαιρία να γνωρίζω νέα πρόσωπα που ξεκινούν με πάθος, όραμα, υπευθυνότητα και αγάπη για το θέατρο.

Umano: Σαν σκηνοθέτις και παραγωγός, ποια εκτιμάτε πως είναι τα στοιχεία που μπορούν να εξασφαλίσουν την εισπρακτική επιτυχία σε μία παράσταση;

Μέχρι τώρα κίνητρό μου είναι οι καλλιτεχνικοί στόχοι. Το να εκτιμώ τους συνεργάτες που συγκατοικούμε για λίγο ή περισσότερο κάτω από την ίδια στέγη.

Πιστεύω πως όταν μια παράσταση έχει καλές πρώτες ύλες – καλούς συνεργάτες και καλό κείμενο – έχει περισσότερες πιθανότητες να πάει καλά και εισπρακτικά.

Μεγάλη σημασία έχει η καλή και έγκαιρη επικοινωνία. Ευτυχώς, έχω κοντά μου συνεργάτες επαγγελματίες που δουλεύουμε χρόνια μαζί και αγαπούν τη Β’ Σκηνή και με υποστηρίζουν με όλες τους τις δυνάμεις. Στις σκηνοθεσίες είναι ο συνδυασμός των προσώπων, υπολογίζοντας τη συνεννόηση και τη χημεία της ομάδας.

Umano: Πιστεύετε πως το κοινό αγκαλιάζει τις καλές και ποιοτικές δουλειές;

Η προσωπική μου εμπειρία και η παρατήρηση, μου δείχνουν πως το καλό αποτέλεσμα φέρνει τον κόσμο στο θέατρο.

Umano: Ποιες είναι οι δυσκολίες στη δουλειά σας; Σας αντιμετωπίζουν διαφορετικά – δεδομένου ότι αυτές οι θέσεις είναι κυρίως ανδροκρατούμενες; 

Να σας πω την αλήθεια, νομίζω πως δεν υπάρχει κάποια διαφορά. Τουλάχιστον δεν το έχω νιώσει ή μπορεί να μη θέλω να το δω.  Η δυσκολία απέναντι σε κάποιον που επιλέγει να σε υποτιμήσει στη δουλειά είναι μάλλον δική του.

Umano: Γιατί ασχοληθήκατε με την τέχνη;  

Έγινε μόνο του. Από πάντα με θυμάμαι να φτιάχνω ιστορίες στο μυαλό μου.

Κάποτε μπορεί να ζούσα μέσα σε μια ιστορία φανταστική πολλές ώρες μες στη μέρα.

Στα δώδεκα, θυμάμαι, πως έκανα λόγο πρώτη φορά ότι θέλω να γίνω σκηνοθέτης, χωρίς να ξέρω τι είναι αυτό. Τώρα που μεγάλωσα κάπως η φαντασία έγινε πιο φτωχή και ίσως προσπαθώ να την κρατήσω ζωντανή.

Η σκηνοθέτις Μαρία Ξανθοπουλίδου στο Umano

Umano: Τι σημαίνει τέχνη για εσάς και ποιος πιστεύετε πως είναι ο ρόλος της στη ζωή μας; 

Μ’ αρέσει να μιλάω για πράγματα που με απασχολούν και να συναναστρέφομαι ανθρώπους που μπορώ να μοιραστώ τον ίδιο κόσμο.

Ο ρόλος της τέχνης, ανάμεσα στα άλλα, είναι και παρηγορητικός.

Γυμνάζει την ενσυναίσθηση. Μας δίνει την ευκαιρία να μοιραστούμε τους κοινούς μας τόπους. Να βρισκόμαστε στο συλλογικό, στο μαζί.

Umano: Από τις παραστάσεις και τις ταινίες που έχετε κάνει, υπάρχει κάποια που ξεχωρίζετε και γιατί;

Κάθε φορά αυτό που φτιάχνεις είναι η απάντηση. Τώρα είναι το Χρονικό Διάστημα. Πολύ αγαπημένη μου δουλειά είναι και Η Κυρία Ντάλογουεϊ, που φτιάχτηκε με πολύ αγαπημένους μου ανθρώπους – με φίλους μου – και μου άνοιξε ένα πεδίο σκέψης και ελευθερίας πολύ βαθύ και για την τέχνη μου και για τη ζωή μου. Η επόμενη πολύ αγαπημένη μου δουλειά θα είναι η Φαλακρή Τραγουδίστρια, που θα ανέβει το Φεβρουάριο στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας. 

Η σκηνοθέτις Μαρία Ξανθοπουλίδου στο Umano
Από την παράσταση Χρονικό Διάστημα

Umano: Κάνετε τόσα πράγματα ταυτόχρονα… πού βρίσκετε το χρόνο; 

Μάλλον κάπως τον εφευρίσκω. Στηρίζομαι στους συνεργάτες μου. Από Σεπτέμβρη μέχρι και Μάιο είναι δύσκολα. Μετά ησυχάζω και κάνω προγραμματισμό.

Umano: Μιλήστε μας για την εταιρεία θεάτρου Kart Productions. 

Η Kart είναι μια εταιρεία που αναλαμβάνει την εκτέλεση και την παραγωγή θεατρικών, κινηματογραφικών και μουσικών παραστάσεων, την έκδοση θεατρικών προγραμμάτων, τη διεξαγωγή φεστιβάλ.

Αρχικά αναλάμβανε παραγωγές όπου οι δημιουργοί της εταιρείας ήταν και οι καλλιτεχνικοί δημιουργοί των παραστάσεων.

Με τον καιρό αυτό άλλαξε και οι συνεργασίες που προέκυψαν με τιμούν και ανοίγουν ένα ευρύτερο πεδίο. Τα τρία τελευταία χρόνια η Kart έχει στέγη τη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας. Νιώθω εξαιρετικά τυχερή γι’ αυτό και προετοιμάζω τα επόμενα βήματα για την Kart με μεγάλη περιέργεια. 

Umano: Αυτό τον καιρό σκηνοθετείτε τη Λουκία Μιχαλοπούλου στο “Χρονικό Διάστημα” που βασίζεται σε ποιήματα της Κικής Δημουλά. Πείτε μας δύο λόγια για τη συγκεκριμένη παράσταση. 

Το Χρονικό Διάστημα είναι μια παράσταση βασισμένη σε μια σειρά από ποιήματα της Κικής Δημουλά, που έχουν τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο που να περιγράφουν σχεδόν, τη συναισθηματική διαδρομή και περιπλάνηση μιας γυναίκας λίγο απαισιόδοξης.

Όπως ένας σχοινοβάτης έχει μόνο το σχοινί του και το κενό, έτσι κι εκείνη έχει μόνο τον εαυτό της, τους φόβους, τους έρωτες, τις απώλειες, τη μνήμη.

Τη μοναδική ευκαιρία να τα ζήσει όλα χωρίς να τσιγκουνευτεί, αφήνοντας τον εαυτό της διαθέσιμο απέναντι σε κάθε καλή ή κακή στιγμή. 

Umano: Πάντα θεωρούσα πως η ποίηση της Κικής Δημουλά έχει μία θεατρικότητα, μια αμεσότητα, μια ειλικρίνεια, όπως το θέατρο. Συμφωνείτε; 

Κι εμείς έχουμε ακριβώς την ίδια γνώμη. Λόγος με καθαρούς στόχους που ξυπνάει λεπτές συναισθηματικές αποχρώσεις και σκέψεις, που είναι ακριβώς αυτό που αναζητούμε στον καθεαυτό θεατρικό λόγο.   

Η σκηνοθέτις Μαρία Ξανθοπουλίδου στο Umano
Από την παράσταση Φαλακρή Τραγουδίστρια

Umano: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; 

Εκτός από τις παραστάσεις – και τα μουσικά κυριακάτικα πρωινά – που αναμένονται στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας, όπως ο Αμπιγιέρ και το Et Moralite – παραστάσεις της προηγούμενης χρονιάς που συνεχίζονται και φέτος – η Φαλακρή Τραγουδίστρια του Ιονέσκο που σκηνοθετώ κάνει πρεμιέρα στις 18 Φεβρουαρίου.

Επίσης, πρόκειται να ταξιδέψουμε παραστάσεις στην περιφέρεια.

Ξεκινήσαμε από το Θέατρο «Αυλαία» όπου πήγαμε την Έμμα και την Κυρία Ντάλογουεϊ και ακολουθούν το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων που είναι συμπαραγωγός στη Φαλακρή Τραγουδίστρια και θα βρεθούμε εκεί τον Μάρτιο για μια βδομάδα. Ο Αμπιγιέρ θα πάει επίσης Θεσσαλονίκη και Πάτρα, η Έμμα στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, στο Λιθογραφείο στην Πάτρα και στα Χανιά.

Διαβάστε περισσότερα για την παράσταση Χρονικό Διάστημα: https://umano.gr/xroniko-diastima-se-skinothesia-marias-ksanthopoulidou/

Σχετικά άρθρα: 

https://umano.gr/i-ithopoios-maria-protopappa-xerei-na-sagineyei/
https://umano.gr/o-ithopoios-manos-karatzogiannis-sto-umano/

https://umano.gr/i-tania-palaiologou-grafei-os-anna-politkofskagia/
https://umano.gr/o-eksairetikos-ithopoios-giannis-stankoglou-sto-umano/
https://umano.gr/deka-i-omada-theatrou-pou-ksexorizei/

Comments are closed.