Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια Ερωφίλη, την οποία γνωρίσαμε μέσα από τη συνεργασία της με το συγκρότημα Τρίφωνο, μίλησε στο umano για το ξεκίνημά της, τις εξαιρετικές της συνεργασίες αλλά και το νέο της δίσκο.
Από την Ηρώ Στ. Μπουσούνη
Ο χαΐνης Δημήτρης Αποστολάκης στο Umano |
Η Ερωφίλη έγινε ευρέως γνωστή από τη συνεργασία της με το συγκρότημα Τρίφωνο. Πολλοί δε γνωρίζουν πως η εκπληκτική ερμηνεύτρια και τραγουδοποιός είχε ήδη ένα βιογραφικό «φορτωμένο» με σημαντικές συνεργασίες, με σπουδαίους δημιουργούς και ερμηνευτές όπως οι Γ. Σπανός, Γ. Χατζηνάσιος, Χρ. Νικολόπουλος, Χ. Αλεξίου, Ν. Παπάζογλου και πολλοί άλλοι. Καθοριστική στιγμή για την καριέρα της υπήρξε η γνωριμία της με το Γιάννη Σπανό, με τον οποίο συνεργάστηκε στενά.
Η Ερωφίλη, εκτός από εκπληκτική ερμηνεύτρια είναι στιχουργός και συνθέτις. Το 2011 έγραψε την πρωτότυπη μουσική για το παιδικό παραμύθι «Ψαρόσουπα» του Γιώργου Λεμπέση, σε στίχους Βαγγέλη Λεμπέση, το 2017 έγραψε μουσική σε στίχους της Αγλαΐας Κλάρα (μητέρας του Άρη Βελουχιώτη) για τη θεατρική παράσταση «Άρης» , σε κείμενο της Σοφίας Αδαμίδου και σκηνοθεσία του Βασίλη Μπισμπίκη και πολλά άλλα.
Ο νέος της δίσκος «Στα λόγια η ψυχή», με ερμηνεύτρια την Ερωφίλη σε τραγούδια του συνθέτη Δαμιανού Πάντα, αποτελεί μία από τις πιο όμορφες δουλειές της.
Ελάτε και εσείς στην παρέα μας στο Facebook, κάνοντας like στη σελίδα μας. |
Umano: Ερωφίλη, έχεις όλο το «μουσικό πακέτο»… φωνή, σύνθεση και στίχο. Ασχολήθηκες με τη μουσική από νεαρή ηλικία;
Τραγουδούσα από πολύ μικρή. Σκάρωνα στιχάκια από το Δημοτικό ακόμη και στο Γυμνάσιο άρχισα να μελοποιώ με δικούς μου στίχους ή ποιήματα.
Umano: Η συνεργασία σου με τον Γ. Σπανό ήταν η αφορμή για να ασχοληθείς επαγγελματικά με τη μουσική ή το είχες ήδη αποφασίσει από πριν;
Πάντα το ήθελα, ακόμη και όταν σπούδαζα χορό ή φυσικοθεραπεία. Η πρώτη μου δουλειά ήταν σε μία μπουάτ στα Εξάρχεια για να βγάζω κάποια φοιτητικά έξοδα.
Η συνεργασία μου με τον Γιάννη Σπανό – που ήρθε αμέσως μετά – ήταν καθοριστική για την απόφασή μου.
Umano: Στο παρελθόν, πριν το Τρίφωνο, είχες μία πολύ καλή σόλο καριέρα και με μεγάλες συνεργασίες. Πώς αποφάσισες να ενταχθείς στο συγκρότημα;
Μέχρι να συναντήσω το Τρίφωνο είχα κάνει όντως πολλές καλές συνεργασίες όπως με τον Γιάννη Σπανό, τον Μανώλη Λιδάκη, την Χαρούλα Αλεξίου, τον Νίκο Παπάζογλου, τον Γιώργο Χατζηνάσιο, τον Στέλιο Βαμβακάρη, τον Κώστα Μακεδόνα, τον Δημήτρη Μπάση και πολλούς άλλους … τρία προσωπικά cd και αρκετές συμμετοχές.
Πάντα είχα προτάσεις για συνεργασία αλλά ήθελα να είμαι πιο δημιουργική και να αποφασίζω εφ’ όλης της ύλης στο ρεπερτόριο μιας παράστασης. Κάπως έτσι, μετά από μία συνάντηση μ’ έναν παραγωγό ραδιοφώνου που θαύμαζα και άκουγα, το Χρήστο Παπαμιχάλη, είπαμε να καλέσουμε τον Δημήτρη Υφαντή και τον Νίκο Κουρουπάκη για μία συνεργασία που έμελλε να είναι η αρχή.
Umano: Υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα σε μία σόλο καριέρα και στη συμμετοχή σε ένα συγκρότημα;
Η συνεργασία μου με το Τρίφωνο ήταν ουσιαστική και πολύ δημιουργική. Θα έλεγα πως και για τους τρεις μας ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Γεννήθηκαν ωραία τραγούδια, ωραίες διασκευές, μελετούσαμε πολύ και κάναμε περισσότερες πρόβες από παραστάσεις!
Το θέμα της μελέτης δε διαφέρει και πολύ σε μία σόλο καριέρα, εφόσον θέλεις να φτάσεις όσο πιο μακριά μπορείς σε ένα ατέλειωτο μουσικό ταξίδι.
Δε μπορώ να διαλέξω, απολαμβάνω ό,τι προκύπτει και είμαι έτοιμη πάντα για νέες συνεργασίες. Όπως αυτή την περίοδο που συνεργάζομαι με την Αφεντούλα Ραζέλη και τη γυναικεία ορχήστρα παραδοσιακής μουσικής Smyrna .
Umano: Αυτή η εκπληκτική φωνή είναι φυσικό χάρισμα ή αποτέλεσμα δουλειάς;
Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια … είχα πάντα μία όμορφη φωνή – από όσο άκουγα και από όσο μου έλεγαν. Όμως πιστεύω ότι εξελίχθηκα όλα αυτά τα χρόνια, ωρίμασα ερμηνευτικά. Τα μαθήματα με την κ. Άννα Διαμαντοπούλου – τη δασκάλα μου για εννέα περίπου χρόνια – με βοήθησαν να έχω περισσότερο έλεγχο.
Δε φτάνει ποτέ μία καλή φωνή, χρειάζεται πολύ δουλειά και αυτό θα το λέω πάντα και στους νεότερους ερμηνευτές.
Umano: Σε αυτές τις δύσκολες εποχές, τι εμπνέει την Ερωφίλη;
Δεν έχει αλλάξει κάτι στο τι με εμπνέει … απλώς οι δυσκολίες με πεισμώνουν πιο πολύ. Συνήθως συμβαίνει όταν ζορίζομαι να πρέπει να τα κάνω όλα μαζί! Να κάνω πρόβες για καινούρια πράγματα, να γράφω μουσική για θέατρο, να γράφω στίχους και μουσική για παιδικά τραγούδια, να μελετώ καινούρια τραγούδια …όπως αυτή την περίοδο μελετώ περισσότερο παραδοσιακά τραγούδια .
Umano: Πώς κρίνεις τη μουσική στη χώρα μας; Γιατί πιστεύεις ότι δεν προβάλλονται οι καλές δουλειές; Ή δε συμφωνείς με αυτό;
Με θλίβει που η μουσική βιομηχανία βρίσκεται σε κακά χάλια στη χώρα μας … Δεν υπάρχουν εμπνευσμένοι παραγωγοί – κυρίως μέσα στις εταιρίες.
Ακόμη και όταν ήμασταν με το Τρίφωνο στην καλύτερή μας στιγμή, δεν ήξεραν πού να μας κατατάξουν και πώς να μας προβάλουν.
Οι περισσότεροι τώρα πρέπει να ετοιμάζουμε, με δικά μας έξοδα, καινούριες δισκογραφικές δουλειές ή μεμονωμένα τραγούδια, μόνοι μας να τα προβάλουμε, μόνοι μας να τρέχουμε για όλα. Εκτός από συγκεκριμένους καλλιτέχνες που έχουν όλη την προβολή και από τις εταιρείες και από τα ραδιόφωνα.
Για κάποιους από εμάς, το μοναδικό καταφύγιο είναι η κρατική ραδιοφωνία.
Αν ψάξουμε μόνοι μας μέσα από το διαδίκτυο, θα ανακαλύψουμε σπουδαία τραγούδια και δημιουργούς. Για κάθε χώρα η μουσική της βιομηχανία μπορεί να είναι ένα σοβαρό έσοδο. Και μιλώ για τη μουσική που μπορούμε να εξάγουμε στο εξωτερικό, την πολυρυθμία, τα παραδοσιακά μας, τα ρεμπέτικα, τη μελοποιημένη ποίηση.
Umano: Άκουσα τα τραγούδια της νέας σου δουλειάς, Στα Λόγια η Ψυχή, με μεγάλη προσοχή και είναι υπέροχα. Ερμηνεύεις με πολύ έντονο συναίσθημα.
Είμαι και πιο ώριμη ερμηνευτικά, αλλά και τα ίδια τα τραγούδια με οδήγησαν συναισθηματικά σε αυτόν τον τρόπο. Οι στίχοι είναι πολύ δυνατοί και ξεχωριστοί, οι μελωδίες του Δαμιανού ευαίσθητες και δυναμικές μαζί. Αγαπώ όλα τα τραγούδια πολύ και εύχομαι να τα ανακαλύψει όλο και περισσότερος κόσμος. Πρόκειται για εννιά ξεχωριστές δυνατές ιστορίες!
Umano: Νομίζω πως η συνεργασία με τον Διαμανό Πάντα σας ταιριάζει. Μίλησέ μας γι’ αυτή.
Ο Δαμιανός με πλησίασε το 2011, άκουσα τότε κάποια τραγούδια που μου άρεσαν. Όμως ήμουν με το Τρίφωνο και δεν είχαμε αποφασίσει ακόμη αν μπορούμε να δισκογραφούμε και σόλο. Πέρασε ο καιρός, άλλαξαν τα πράγματα και ευτυχώς, η επιμονή του Δαμιανού έφερε αυτά τα τραγούδια.
Ο Δαμιανός Πάντας μου αρέσει σαν συνθέτης. Η ευαισθησία, ο δυναμισμός και η μοναχικότητά του μου ταιριάζουν. Μακάρι να ακουστούν αυτά τα τραγούδια γιατί είναι διαμάντια… και να συνεχίσουμε τη συνεργασία.
Umano: Ξεχωρίζεις κάποιο τραγούδι;
Θέλω να σας πω μέσα από την καρδιά μου ότι μου αρέσουν όλα! Την Έρημη πόλη τη λάτρεψα όταν την πρωτοάκουσα το 2011, το Πιόνι με καθήλωσε. Δε μπορώ να μη σας πω ότι το τραγούδι Στα λόγια μου φέρνει μνήμες από προσωπική μου ιστορία και η Καιόμενη βάτος με συγκινεί βαθιά. Με το Άπιαστο αστέρι βρίσκομαι στη σκηνή …οι Γρίφοι, η Πυξίδα και το Γη και ουρανός είναι υπέροχα, ενώ η Οφειλή, πολύ ξεχωριστό! Τα είπα όλα!
Umano: Γράφεις και μουσική για παιδικές παραστάσεις. Αυτό το βρίσκω πιο δύσκολο από όλα.
Έχω μία παιδικότητα, έναν αυθορμητισμό. Από δεκαπέντε ετών έγραφα για παιδιά. Χαίρομαι πολύ που μου δόθηκε η ευκαιρία να ξαναγράψω.
Όταν πήγαινα στις παραστάσεις και έβλεπα τα παιδιά να χειροκροτούνε με το ρυθμό, να χορεύουν, να γελάνε, χαιρόμουν πολύ.
Έχω στο νου μου πάντα να έχουν δυνατό νόημα οι στίχοι γιατί η μουσική μου βγαίνει αυτόματα. Ακούγοντάς την εκ των υστέρων, πιστεύω ότι προσεγγίζω με σεβασμό το θέμα του κάθε βιβλίου αλλά και τα παιδιά.
Umano: Στα τόσα χρόνια της μουσικής σου πορείας, αν γυρνούσαμε πίσω το χρόνο, υπάρχει κάτι που θα άλλαζες;
Ναι, θα άλλαζα κάποια πράγματα, κάποιες αποφάσεις. Δε θα ήθελα να τις αναφέρω γιατί, όπως και να έχει, είναι τα λάθη μου που με έκαναν αυτό που είμαι σήμερα … Αυτό που προτείνω, αυτό που τραγουδώ, οι άνθρωποι που συνάντησα και όσα έχω να δώσω ακόμη …
Umano: Πιστεύεις ότι ο άνθρωπος ωριμάζει ή απλά μεγαλώνει;
Εντάξει, ωριμάζουμε όλοι αλλά δεν είναι απαραίτητο να γερνάμε (γέλια)! Μεγαλώνουμε ωραία, κρατάμε τη σοφία των χρόνων, επαναλαμβάνουμε πιθανόν ίδια λάθη, κρατάμε μία παιδικότητα. Για να είμαι και πιο σωστή… δε μεγαλώνουμε όλοι το ίδιο!
Umano: Ποια είναι η πρώτη σου σκέψη με το ξεκίνημα της ημέρας;
Πώς θα τα προλάβω όλα! Να μη ξεχάσω κάτι, να μην απογοητεύσω κανέναν, να φροντίσω τον εαυτό μου, να προσέχω τη διατροφή μου, ν’ αγαπώ τους ανθρώπους μου.
Umano: Ευτυχία είναι…
Στιγμές μοναδικές, καθημερινές, η υγεία των ανθρώπων μου, η δική μου, η δημιουργία, ένα ωραίο βιβλίο, μία παράσταση, μια ωραία ταινία, ένα ωραίο φαγητό…
Umano: Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια; Πού θα σε δούμε το χειμώνα;
Ξεκινάμε με την Αφεντούλα Ραζέλη και την ορχήστρα Smyrna στο Χαμάμ στα Πετράλωνα για τρεις παραστάσεις 16, 30 Δεκεμβρίου και 6 Ιανουαρίου. Στις 27 Δεκεμβρίου στις 10.30 το πρωί θα παρουσιαστεί η Ψαρόσουπα του Γιώργου Λεμπέση, με ορχήστρα και αφηγητή, με ελεύθερη είσοδο στο Πεδίον του Άρεος. Μουσικό παραμύθι διαδραστικό με τα παιδιά. Το Σάββατο 26 Ιανουαρίου θα είμαστε με τον αγαπημένο Νότη Μαυρουδή και τον Γιώργο Τοσικιάν στη Γκαλερί καλλιτεχνών στην Κηφισιά. Την Τρίτη 29 Ιανουαρίου θα είμαι μαζί με την Λένα Αλκαίου στο ανακαινισμένο θέατρο Ολύμπια (πρώην Λυρική), σε ένα αφιέρωμα στη Βίκυ Μοσχολιού με το Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής του δήμου Αθηναίων.
Την άνοιξη θα παίξουμε παρέα με τον Βασίλη Γισδάκη και τον Δαμιανό Πάντα τα καινούρια τραγούδια μας και άλλα που αγαπάμε, σε μουσική σκηνή της Αθήνας. Εξακολουθεί στο θέατρο Cartel η παράσταση Άρης, που έχω γράψει τη μουσική.
Παράλληλα, ετοιμάζω μουσική για μία θεατρική παράσταση σε στίχους της Σοφίας Αδαμίδου. Γράφω καινούρια παιδικά τραγούδια για το βιβλίο Δώρο της Κατερίνας Παπαποστόλου. Επίσης, περιμένω να κυκλοφορήσουν από την ελληνική εταιρία παιχνιδιών Ιδέα, κάποια λούτρινα κουκλάκια με τη μουσική μου, από ήρωες της Ψαρόσουπας. Και άλλα … θα σας κρατώ ενήμερους!
Comments are closed.