“Πρώτα βγήκε ο Έλβις και μετά ξεκίνησαν όλα” αυτό ισχυρίζονται πολλοί ειδικοί της μουσικής και δεν έχουν άδικο. Ο Έλβις Πρίσλεϊ είναι μία από τις κορυφαίες προσωπικότητες του 20ού αιώνα.
Από την Ηρώ Στ. Μπουσούνη
Τζιμ Μόρισον: Ο ροκ σταρ και ο άνθρωπος |
Έλβις Πρίσλεϊ, ο καλλιτέχνης με τις περισσότερες πωλήσεις
Ο Έλβις Πρίσλεϊ, ο Έλβις δε Πέλβις, ο βασιλιάς ή, απλά, ο Έλβις, δεν είναι τυχαία μία από τις κορυφαίες προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Μέχρι σήμερα είναι ο καλλιτέχνης με τις περισσότερες πωλήσεις, πάνω από εξακόσια εκατομμύρια. Υπολογίζεται πως έχει πωλήσεις ακόμα και πάνω από ένα δισεκατομμύριο. Έχει στην κατοχή του τα περισσότερα χρυσά και πλατινένια άλμπουμ από οποιονδήποτε άλλο καλλιτέχνη. Υπήρξε δεκατέσσερις φορές υποψήφιος για Γκράμι (κέρδισε τρία). Είναι ο καλλιτέχνης με τα περισσότερα άλμπουμ στην κορυφή του Billboard αλλά και αυτός με τη μεγαλύτερη παραμονή στα τσαρτς.
Κινηματογραφικά είναι το ίδιο πετυχημένος, με τριάντα τρεις ταινίες στο ενεργητικό του που οι περισσότερες έγιναν επιτυχίες. Το μεγαλύτερο επίτευγμα του Έλβις Πρίσλεϊ όμως είναι πως όλος ο κόσμος τον ξέρει με το μικρό του όνομα, Έλβις.
Ελάτε και εσείς στην παρέα μας στο Facebook, κάνοντας like στη σελίδα μας |
Έλβις Πρίσλεϊ, το ξεκίνημα και το ροκ εν ρολ
Ο Έλβις Άαρον Πρίσλεϊ γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου του 1935 στο Τουπέλο του Μισισίπι. Στην εφηβεία του μετακόμισε με τους γονείς του στο Μέμφις. Η μουσική του καριέρα ξεκίνησε όταν ο παραγωγός Σαμ Φίλιπς του τηλεφώνησε αφού άκουσε το ντέμο του. Ο Σαμ Φίλιπς – όπως δήλωσε αργότερα – έψαχνε έναν λευκό με φωνή μαύρου.
Ακολούθησαν αρκετές εβδομάδες ηχογραφήσεων με μια μπάντα που απαρτιζόταν από τον Πρίσλεϊ, τον Σκότι Μουρ και τον Μπιλ Μπλακ. Το ρεπερτόριό τους ήταν μπλουζ, κάντρι και γκόσπελ. Είδη μουσικής που ο ίδιος ο Έλβις ανέδειξε όσο κανένας. Ο ίδιος σε συνέντευξή του το 1970 δηλώνει «Η μουσική μου είναι κάντρι, γκόσπελ και rhythm ‘n’ blues, όλα μαζί αρμονικά συνδυασμένα. Έχω επηρεαστεί από αυτά τα είδη μουσικής από παιδί».
Η μουσική προσωπικότητα του Πρίσλεϊ εμφανίζεται το 1954 με το τραγούδι “All Right Mama”. Η φανταχτερή εμφάνισή του (με τα στενά ρούχα και τα καλοχτενισμένα μαλλιά), σε συνδυασμό με τη φωνή αλλά και τη συνεργασία του με τον μπλουζ τραγουδιστή Άρθουρ, δημιούργησαν το ροκαμπίλι, δηλαδή το ροκ εν ρολ. Στην ουσία δημιούργησαν μία μουσική που διατηρούσε τον βασικό ρυθμό των μπλουζ αλλά σε πιο «ελαφριά» μορφή. Παρ’ όλα αυτά κανένα από τα πέντε τραγούδια που κυκλοφόρησαν μαζί δεν έγιναν ιδιαίτερα μεγάλες επιτυχίες.
Ο Έλβις και το κούνημα των γοφών
Κομμάτι της μουσικής προσωπικότητας του Πρίσλεϊ ήταν και το – σκανδαλώδες για την εποχή – κούνημα των γοφών του στο χορό. Προκάλεσε σάλο και επικρίθηκε αρκετά από τη συντηρητική κοινωνία της εποχής. Αυτό του έδωσε και το παρατσούκλι Έλβις δε Πέλβις. Pelvis είναι η ονομασία της λεκάνης του ανθρώπινου σώματος στα αγγλικά.
Η επιτυχία του Πρίσλεϊ και ο συνταγματάρχης Πάρκερ
Το 1955 ο συνταγματάρχης Πάρκερ αναλαμβάνει ως μάνατζερ τον Έλβις Πρίσλεϊ και θα παραμείνει στα καθήκοντα του για πάνω από δύο δεκαετίες. Στόχος του Πάρκερ ήταν να κάνει τον Πρίσλεϊ ευρέως γνωστό.
Ο Πάρκερ κανόνισε την πώληση του τραγουδιών του Πρίσλεϊ στις μεγαλύτερες εταιρείες της Νέας Υόρκης. Το 1956 το πρώτο του single, Heartbreak Hotel, που κυκλοφόρησε από την RCA έγινε νούμερο ένα στα τσαρτς. Ακολούθησαν μία σειρά από επιτυχημένες τηλεοπτικές εμφανίσεις όπως στο The Ed Sullivan Show, κάνοντάς τον μία από τις ηγετικές μορφές του ροκ εν ρολ. Την ίδια χρονιά γύρισε και την πρώτη του ομώνυμη ταινία -“Heartbreak Hotel” – που έσπασε τα ταμεία.
Πολλά έχουν γραφτεί για τον συνταγματάρχη Πάρκερ. Η αλήθεια είναι πως σκοπός του Πάρκερ ήταν να απογειώσει την καριέρα του Πρίσλεϊ, όπως και το έκανε. Από την άλλη, είχε φτάσει να εισπράττει το 50% των εισοδημάτων του τραγουδιστή όταν οι άλλοι μάνατζερ της εποχής αρκούνταν στο 15%. Είχε δικαιώματα σε δίσκους, διαφημιστικά κ.ά. Ακόμα και μετά το θάνατο του τραγουδιστή έγινε διαχειριστής της διαθήκης του. Στη δικαστική διαμάχη που ακολούθησε με την οικογένεια του Πρίσλεϊ, ο συνταγματάρχης έχασε τα δικαιώματα της διαχείρισης τα οποία γύρισαν στους συγγενείς του τραγουδιστή.Έλβις Πρίσλεϊ, ο απόλυτος βασιλιάς του ροκ εν ρολ
Από το 1956 έως το 1958 ο Πρίσλεϊ κυριάρχησε στα τσαρτς. Έγινε εφηβικό είδωλο ενώ προκαλούσε πανδαιμόνιο στις γυναίκες. Η σκηνική του παρουσία σε συνδυασμό με τη βελούδινη φωνή του έγιναν το σήμα κατατεθέν του. Ο ίδιος, όταν ρωτήθηκε για τη σκηνική του παρουσίασε σε συνέντευξη του το 1970, δηλώνει «Δεν προγραμματίζω τίποτα. Κάνω στη σκηνή ότι αισθάνομαι, όπως έκανα πάντα».
“Υπάρχει μία φήμη για όλους και δε μου αρέσει να κριτικάρω άλλους καλλιτέχνες”
Έλβις Πρίσλεϊ, 1972
Το 1958 διέκοψε για δύο χρόνια την καριέρα του για να εκπληρώσει τη στρατιωτική του θητεία προκαλώντας μεγάλη θλίψη σε όλη την Αμερική. Επέστρεψε το 1960 με μία σειρά από νέες ταινίες και νέες δισκογραφικές δουλειές. Οι αλλαγές όμως στη μουσική σκηνή με την εμφάνιση των Beatles, των Rolling Stones κ.ά., μειώνουν τις πωλήσεις του τραγουδιστή. Το 1968 με μία εμφάνιση στο ΤV Special ξαναθυμίζει σε όλους ποιος ήταν ο βασιλιάς του ροκ εν ρολ. Από το 1968 και μετά ο Έλβις ξανά βρίσκεται στην κορυφή.
Η γνωριμία και ο γάμος του Έλβις με την Πρισίλα Μπολιέ
Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας στο Βερολίνο το 1959, ο Έλβις γνωρίζει την 14χρονη Πρισίλα Μπολιέ. Όταν επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες ζήτησε από την Πρισίλα να τον επισκεφτεί. Οι γονείς της δέχτηκαν με κάποιους όρους, όπως το να κοιμούνται στο πατρικό του Πρίσλεϊ στο Μέμφις, σε ξεχωριστά δωμάτια. Η σχέση τους στις αρχές κρατήθηκε κρυφή από το άγρυπνο βλέμμα του Τύπου, καθώς η παρουσία μίας γυναίκας δε θα έκανε καλό στο προφίλ του Πρίσλεϊ.
Το 1967 παντρεύονται στο Λας Βέγκας. Για τον γάμο τους έχει γραφτεί ότι πραγματοποιήθηκε μετά από πιέσεις προς τον Πρίσλεϊ κυρίως από την πλευρά των γονιών της Πρισίλα – θα τον κατήγγειλαν για τη σχέση του με ανήλικη αν δεν την παντρευόταν. Ένα χρόνο αργότερα γεννιέται το πρώτο τους παιδί, η Λίσα Μαρί Πρίσλεϊ. Το 1972 το ζευγάρι χωρίζει.
Η Πρισίλα, στο βιβλίο της Elvis & Me που εκδόθηκε το 1985, κάνει λόγο για την παρουσία ενός νέου άντρα στη ζωή της που την έκανε ευτυχισμένη. Έγραψε στο βιβλίο της πως όταν ζήτησε να χωρίσει από τον Πρίσλεϊ, εκείνος τη βίασε και της είπε «Έτσι κάνει έρωτα ένας άντρας σε μία γυναίκα». Αργότερα, σε συνέντευξή της, διέψευσε την παραπάνω δήλωση λέγοντας πως παρεξήγησαν τα λόγια της.
Ο Έλβις Πρίσλεϊ και η Γκρέισλαντ
Ο Πρίσλεϊ αγόρασε την Γκρέισλαντ το 1957. Βρίσκεται στο Μέμφις και πρόκειται για μία φάρμα άνω των δέκα στρεμμάτων. Έγινε η μόνιμη κατοικία του Έλβις. Εκεί βρέθηκε η σωρός του όταν πέθανε και εκεί είναι ο τάφος του τραγουδιστή. Το 1982 η Γκρείσλαντ άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό και παραμένει μέχρι σήμερα το δεύτερο σπίτι σε επισκεψιμότητα στην Αμερική, μετά τον Λευκό Οίκο.
Τα χάπια, τα ναρκωτικά και ο θάνατος
Ο Έλβις Πρίσλεϊ δεν πήρε ποτέ αυτά που ονομάζουμε βαριά ναρκωτικά. Είχε δοκιμάσει μία φορά μαριχουάνα και κοκαΐνη αλλά αισθανόταν πιο ασφαλής με τα συνταγογραφούμενα φάρμακα. Η αγάπη του για τα συνταγογραφούμενα φάρμακα ξεκίνησε το 1960. Αντιμετωπίζοντας ένα δύσκολο πρόγραμμα εμφανίσεων που ο συνταγματάρχης Πάρκερ του κανόνιζε, ο Έλβις είχε μοιράσει τη ζωή του σε δύο είδη φαρμάκων. Σε αυτά που του έδιναν ενέργεια για τις εμφανίσεις του και σε αυτά που τον χαλάρωναν για να κοιμηθεί. Όλα με συνταγή γιατρού.
Ο γιατρός που έγραφε τα φάρμακα στον Πρίσλεϊ ήταν ο Τζορτζ Νικολόπουλος, γνωστός ως Δόκτορ Νικ. Μετά το θάνατο του Πρίσλεϊ και αφού κατηγορήθηκε και για άλλο περιστατικό με συνταγογραφούμενα χάπια, του αφαιρέθηκε η άδεια.
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ‘70 ο Πρίσλεϊ ήταν εξαρτημένος πλήρως από τα χάπια. Το βαρύ του πρόγραμμα με τις πολλές εμφανίσεις επιβάρυναν ακόμα πιο πολύ την υγεία του και είχε νοσηλευτεί δύο φορές στο νοσοκομείο. Ο Έλβις εκείνο το διάστημα άρχισε να τρώει αρκετά, έβαλε υπερβολικό βάρος και ανέβασε αρτηριακή πίεση, γεγονός που επιβάρυνε ακόμα πιο πολύ την κατάσταση της υγείας του.
Στις 16 Αυγούστου του 1977 ο Έλβις φεύγει από τη ζωή σε ηλικία 42 χρόνων.
Η επίσημη αιτία θανάτου ήταν η καρδιακή προσβολή. Η τοξικολογική έκθεση όμως απαρίθμησε δέκα διαφορετικά φάρμακα μέσα στον οργανισμό του.
Μετά το θάνατο του Έλβις άρχισαν οι «ειδικοί» να αναλύουν τι τον προκάλεσε. Άλλοι έκαναν λόγο για το πόσο βαριά πήρε το διαζύγιο με την Πρισίλα Πρίσλεϊ, άλλοι για τον συνταγματάρχη Πάρκερ και το βαρύ πρόγραμμα που του οργάνωνε, άλλοι έλεγαν πως τον αρρώστησε ο στρατός στη Γερμανία, άλλοι πάλι πίστεψαν πως ο Έλβις δεν πέθανε και σκηνοθέτησε το θάνατό του.
Ίσως η αλήθεια για την υπερβολική εξάρτηση του Έλβις από τα φάρμακα να βρίσκεται στα λόγια του ίδιου. Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το 1972 είχε δηλώσει «Το ίματζ μου είναι η μία πλευρά και ο άνθρωπος είναι η άλλη. Είναι πολύ δύσκολο να ζεις μέσα από ένα ίματζ».
Πρώτα βγήκε ο Έλβις και μετά ξεκίνησαν όλα
Ταπεινής καταγωγής, με την απλότητά του, το αστείρευτο χιούμορ αλλά και την εικόνα του άλλαξε ριζικά μία εποχή, μουσικά και πολιτιστικά. Έχει εμπνεύσει κυριολεκτικά χιλιάδες άλλους μουσικούς όπως τους Τζέρι Λιούις, Καρλ Πέρκινς, Τζον Λένον, Μπρους Σπρίνγκστιν, Μπομπ Ντίλαν κ.ά. Ο Σπρίνγκστιν στο ντοκιμαντέρ του ΗΒΟ δηλώνει για τον Πρίσλεϊ «Ένας καλλιτέχνης όπως ο Πρίσλεϊ προσποιείται ότι αισθάνεται άνετα στο σπίτι του αλλά στην πραγματικότητα αισθάνεται άνετα μόνο πάνω στη σκηνή».
* Κανονικά το όνομα Presley προφέρεται Πρέσλεϊ, στην Ελλάδα όμως είναι γνωστός ως Πρίσλεϊ.
Κεντρική φωτογραφία: photo by elvis galery-by flickr-httpscreativecommons.orglicensesby2.0 – Πηγές: elvis.com, The Guardian, Graceland.com, Rolling Stone, HBO documentary The Searcher Review, documentary Mike Parkinson orbital multimedia 2004, Wikipedia, Britannica
Comments are closed.