Η εποχή του Τζόκερ, η εποχή των κακών είναι σκοτεινή, τρομακτική και “περίεργη”, με λανθασμένα πρότυπα και “ήρωες”.
Από την Νικολέτα Πρεβενά
Τυχαίνει να έζησα σε μία εποχή – φαίνεται μακρινή – που τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα. Υπήρχαν οι καλοί και οι κακοί ήρωες. Εκείνη την εποχή ήρωας ήταν ο Μπάτμαν. Γιατί; Γιατί ήταν ένας χαρακτήρας που είχε αφιερώσει τη ζωή του στο να προστατεύει το Γκόθαμ Σίτι από τη βία, την εγκληματικότητα, την αδικία και από κακούς, δολοφονικούς χαρακτήρες όπως ο Τζόκερ. Εκείνη την εποχή, όλοι θαυμάζαμε τον Μπάτμαν.
Φαίνεται πως η εποχή αυτή χάθηκε ανεπιστρεπτί και περάσαμε στην εποχή του Τζόκερ, την εποχή των κακών.
Την εποχή που ηρωοποιείται και βραβεύεται παγκοσμίως ένας διεστραμμένος χαρακτήρας, ένας δολοφόνος, ένας «τρελός» που θέλει να εκδικηθεί γιατί έχει ψυχολογικά προβλήματα επειδή ήθελε να γίνει ένας σταντ απ κωμικός και η ζωή του φέρθηκε άδικα.
Κοινώς, η νέα ταινία του Τοντ Φίλιπς «Τζόκερ» προσπαθεί να δώσει άλλοθι σε έναν διεστραμμένο χαρακτήρα.
Το ιστορικό της νέας ταινίας του Τοντ Φίλιπς, Τζόκερ
Ο Τοντ Φίλιπς σκηνοθέτησε και συνέγραψε – με τον Σκοτ Σίλβερ – το σενάριο της νέας ταινίας Τζόκερ που κυκλοφόρησε από την Warner Bros. Το σενάριο της ταινίας περιγράφει τη ζωή του Άρθουρ Φλεκ και την διαδοχική του εξέλιξη στο χαρακτήρα του Τζόκερ. Ο Άρθουρ Φλεκ ζει στο Γκόθαμ Σίτι και προσπαθεί να κάνει καριέρα σαν κωμικός ηθοποιός. Μία σειρά από δραματικά γεγονότα σε συνδυασμό με μία νευρολογική διαταραχή από την οποία πάσχει, οδηγούν τον Φλεκ στους δρόμους της βίας. Τον κεντρικό πρωταγωνιστικό ρόλο του Τζόκερ υποδύεται ο Γοακίν Φίνιξ.
Ο Τζόκερ έκανε πρεμιέρα στο 76ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, στις 31 Αυγούστου 2019, όπου κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα.
Στις 10 Σεπτεμβρίου, ο Γοακίν Φίνιξ κέρδισε ένα τιμητικό βραβείο (σ.σ.TIFF Tribute Actor Award) στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στις αρχές Οκτωβρίου. Μέχρι και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, έχει ξεπεράσει τις 250 εκατομμύρια πωλήσεις. Η ταινία έλαβε σε γενικές γραμμές διθυραμβικές κριτικές αλλά και διφορούμενα σχόλια.
Ο Τζόκερ δεν προβλήθηκε στον κινηματογράφο Aurora στο Κολοράντο όπου είχε συμβεί το μακελειό το 2012.
Στις 20 Ιουλίου 2012, στον κινηματογράφο Aurora του Κολοράντο, κατά τη διάρκεια προβολής της ταινίας Ο Σκοτεινός Ιππότης: Η επιστροφή, ο 24χρονος Τζέιμς Χολμς εισέρχεται στην αίθουσα με πυροβόλα όπλα και επιτίθεται στον κόσμο. Δώδεκα άνθρωποι σκοτώθηκαν και άλλοι εβδομήντα τραυματίστηκαν, οι 58 από τους πυροβολισμούς.
Τρεις οικογένειες θυμάτων καθώς και η μητέρα ενός μάρτυρα, έστειλαν υπογεγραμμένη επιστολή προς την Warner Bros εκφράζοντας τους φόβους τους πως η ταινία προβάλει θετικά τη βία και το βλοσυρό χαρακτήρα του Τζόκερ.
Ο Γοακίν Φίνιξ αποχώρησε από μια συνέντευξη στην εφημερίδα The Telegraph όταν ρωτήθηκε αν η ταινία θα μπορούσε να εμπνεύσει μαζικούς σκοπευτές. Αργότερα, επέστρεψε για να ολοκληρώσει τη συνέντευξη αλλά δεν απάντησε στην ερώτηση. Σε μια δήλωση προς τη Variety, η Warner Bros είπε ότι «Πολλά έχουν ειπωθεί για τον Τζόκερ και εμείς πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα οι άνθρωποι να δουν την ταινία».
Η εποχή του Τζόκερ, η εποχή των κακών
Η ταινία παρουσιάζει την ιστορία ενός παρανοϊκού κακού, του Τζόκερ. Ασχολείται με το «πληγωμένο» παρελθόν του, την περιθωριοποίησή του και την εξέλιξή του σε στυγερό δολοφόνο. Οι βίαιες πράξεις του χαρακτήρα δε μπορούν να δικαιολογηθούν σε καμία περίπτωση, όσο δύσκολο παρελθόν και να έχει. Κάτι που δυστυχώς η ταινία δε φαίνεται να διευκρινίζει.
Ο Τζόκερ αποθεώθηκε από μεγάλη μερίδα του Τύπου μέσα από διθυραμβικές κριτικές. Παρουσιάζεται σαν «ήρωας», σαν ένα καημένο πλάσμα που του φέρθηκαν άσχημα και παραστράτησε. Πόσο «θαυμασμό» προκαλούν οι ατάκες και οι πράξεις του… Με μία μικρή έρευνα στο διαδίκτυο οι τίτλοι εφημερίδων, περιοδικών και μπλογκ βγάζουν μάτι. Αφιέρωμα στους ηθοποιούς που υποδύθηκαν τον Τζόκερ, Τζόκερ: Η ταινία της χρονιάς, Τζόκερ: Ο εκκεντρικός χαρακτήρας, ο ρόλος πρόκληση για τους ηθοποιούς και πολλά άλλα.
Οι κριτικές κάποιων Μ.Μ.Ε. σε κάνουν, δηλαδή, να θαυμάζεις τον Τζόκερ αντί να σκέφτεσαι το αυτονόητο… πως είναι ένας μανιακός δολοφόνος.
Αν πρόκειται, λοιπόν, να λυπηθούμε τον Τζόκερ σαν χαρακτήρα, θα πρέπει να λυπηθούμε και τον κάθε ψυχανώμαλο που παίρνει ένα όπλο και θερίζει αθώο κόσμο σε θέατρα, κλαμπ, πλατείες και δρόμους. Πιθανότατα και αυτός να κρύβει κάποιο τραγικό παρελθόν που τον οδήγησε στην περιθωριοποίηση. Κανείς δε γεννιέται με ένα όπλο στο χέρι…
Ευτυχώς, δεν έχουν όλα τα Μ.Μ.Ε. αυτή τη στάση και, ακόμα καλύτερα, δεν έχουν όλοι οι θεατές αυτή τη στάση. Δε χωράει αμφιβολία πως ο Γοακίν Φίνιξ είναι εξαιρετικός στο ρόλο του Τζόκερ. Αυτό όμως δεν είναι το ζητούμενο. Το ζητούμενο είναι πώς από τον Τζόκερ του Τζακ Νίκολσον το 1989 – ταινία στην οποία όλοι υποστηρίζαμε τον Μπάτμαν – φτάσαμε να υποστηρίζουμε τον Τζόκερ του Χιθ Λέτζερ το 2008 και, ακόμα χειρότερα, να δικαιολογούμε τις βίαιες πράξεις του Τζόκερ του Γοακίν Φίνιξ το 2019.
Πηγές: time.com,telegraph.co.uk,variety.com,en.wikipedia.org
Σχετικά άρθρα:
Ηθοποιοί που υποδύθηκαν τον Μπάτμαν
Οι πιο συναρπαστικοί σούπερ ήρωες της Marvel
Χιθ Λέτζερ: Ο ηθοποιός που έσβησε πριν το Όσκαρ
Ιστορίες μυστηρίου και ανεξήγητων φαινομένων – Ά Μέρος
Comments are closed.