«Δηλητηριώδεις» προκαταλήψεις που συνεχίζουν να υπάρχουν εν όψει 2020 και δεν αποτελούν καλό οιωνό για την κοινωνία μας.
Από την Νικολέτα Πρεβενά
Την εποχή της εξέλιξης και της τεχνολογίας, σε μία κοινωνία που φαινομενικά προχωράει μπροστά, υπάρχουν προκαταλήψεις που μας πηγαίνουν προς τα πίσω, τα λεγόμενα ταμπού. Οι άνθρωποι σήμερα θέλουν να νοιώθουν απελευθερωμένοι και να δείχνουν σκεπτόμενοι, όμως οι προκαταλήψεις του παρελθόντος «αλυσοδένουν» τις συμπεριφορές του σήμερα και αυτό δεν είναι καλό σημάδι για το μέλλον μιας κοινωνίας.
Συνήθως, τέτοιου είδους συζητήσεις ξεκινάνε κάπως έτσι «Εγώ δεν είμαι οπισθοδρομικός αλλά…». Αυτό το «αλλά» δυστυχώς πληγώνει πολύ προκαλώντας θλίψη, μίση, διχόνοιες ακόμα και ακραία περιστατικά βίας στις κοινωνίες. Προσπάθησα να συγκεντρώσω μία λίστα με προκαταλήψεις που, εν όψει 2020, συνεχίζουν να υπάρχουν. Αποδείχτηκε πως τελικά είναι περισσότερες από όσες φανταζόμουν.
Προκαταλήψεις που συνεχίζουν να υπάρχουν εν όψει 2020
«Είναι αδερφή…»
Θα έλεγε κανείς πως εν όψει 2020 το έχουμε λύσει το θέμα της ομοφυλοφιλίας. Έχουμε αποδεχτεί πως δε μας αφορά τι κάνει ο καθένας στο κρεβάτι του, αρκεί να μη βλάπτει το κοινωνικό σύνολο. Και όμως, η συγκεκριμένη προκατάληψη είναι βαθιά ριζωμένη. Λέξεις όπως «αδερφή, λούγκρα, πού@#@ς..» υπάρχουν ακόμα στο λεξιλόγιό μας και ας γνωρίζουμε πόσο πληγώνουν.
«Ο ανύπαντρος άντρας είναι εργένης, η ανύπαντρη γυναίκα γεροντοκόρη»
Διαβάζουμε σε τίτλους περιοδικών, εφημερίδων, μπλογκ κλπ. «Ο περιζήτητος εργένης που…». Όταν πρόκειται αντίστοιχα για μία ανύπαντρη γυναίκα γύρω στα πενήντα, δεν υπάρχει σχεδόν κανένας δημοσιογράφος που δε θα ρωτήσει «γιατί δεν κάνατε οικογένεια;». Είναι λυπηρό εν όψει 2020 να υπάρχει ακόμα αυτός ο διαχωρισμός ανάμεσα σε γυναίκες και άντρες.
«Να φέρεις άριστα στο σχολείο»
Υπάρχει η θεωρία πως η απελευθέρωση – ειδικότερα μέσω διαδικτύου – της γνώσης θα διεύρυνε τη σκέψη. Υπάρχουν γονείς στις μέρες μας που πιστεύουν πως το άριστα στο σχολείο εξασφαλίζει τη γνώση και την παιδεία γενικότερα. Κάτι που ποτέ δεν αποδείχτηκε αληθές παρά μόνο σε ταινίες με τον Βασιλάκη Καΐλα.
«Είναι χαζό το καημένο, έχει πρόβλημα…»
Ένας ελεεινός χαρακτηρισμός που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν κάποιοι για τα ΑΜΕΑ. Άνθρωποι που εξελίσσονται στη ζωή τους πολλές φορές καλύτερα από τους «έξυπνους» αλλά ακόμα και στις μέρες μας ακούν επίθετα όπως χαζοί, καημένοι και προβληματικοί. Είναι εντυπωσιακό ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν άτομα τόσο στενόμυαλα που πιστεύουν πως ότι δεν είναι ίδιο με εκείνους, είναι προβληματικό.
«Πρεζόνι είναι»
Φτάσαμε στο 2020, αποδείξαμε πως τα ναρκωτικά είναι ασθένεια, πως είναι εξάρτηση και ο χρήστης έχει ανάγκη από ιατρική περίθαλψη και ψυχολογική υποστήριξη. Όταν όμως στο δρόμο συναντηθούμε με κάποιον χρήστη, απομακρυνόμαστε με αηδία ή φόβο από κοντά του λέγοντας «πρεζόνι είναι». Φυσικά, σε άλλους ασθενείς όπως οι καρκινοπαθείς ή οι τζογαδόροι «εξαντλούμε» όλη μας την ευαισθησία.
«Παιδί εκτός γάμου; Τι θα πει ο κόσμος;»
Ο κόσμος να κοιτάει τη δουλειά του γιατί αν κοιτάει τι κάνουν οι άλλοι το πρόβλημα το έχει αυτός. Γιατί ένα ζευγάρι που φέρνει στον κόσμο ένα παιδί, πρέπει να λογοδοτεί στον οποιοδήποτε αν δε θέλει να παντρευτεί; Τι αλλάζει δηλαδή με το γάμο; Πόσο θλιβερό να ακούγονται τα λόγια που έλεγαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες εκατό χρόνια πίσω…
«Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο»
…ας αναλύσουμε τότε τι είναι ο παράδεισος. Μία θεωρητικά ξεπερασμένη αλλά βαθιά ριζωμένη προκατάληψη, που θεωρεί τις λίγες ξυλιές επιτρεπτές. Η βία επομένως δεν είναι κατακριτέα, αναλόγως με την «ποσότητα». Η άσκηση βίας και οι «μερικές ξυλιές» δεν είναι επιτρεπτές σε καμία κοινωνία που σέβεται τον εαυτό της.
«Θα μπασταρδέψει η χώρα»
Τετρακόσια χρόνια σκλαβιάς, μία δικτατορία, ένας εμφύλιος και πόσα άλλα, δεν μας έμαθαν τελικά τίποτα; Θα μπασταρδέψει η χώρα επειδή άνθρωποι αβοήθητοι, που τους στέρησαν το σπίτι λόγω πολέμου, ζητούν βοήθεια… και εμείς σκεφτόμαστε πως «θα μπασταρδέψει η χώρα». Φυσικά, αν ήταν 12.000 Άγγλοι ή Γάλλοι θα το βλέπαμε διαφορετικά. Μία προκατάληψη από τις πιο αρρωστημένες και επικίνδυνες. Το πιο στενάχωρο; Υπάρχει ακόμα, εν όψει 2020.
«Οι άνθρωποι του διαόλου»
Μία σύνθετη προκατάληψη την οποία από όπου και αν τη δεις είναι θλιβερή. Από τη μία, κατηγορούνται όλοι όσοι δεν πιστεύουν στον χριστιανισμό και ανήκουν σε άλλη θρησκεία. Από την άλλη, κατηγορούνται όσοι πιστεύουν μεν αλλά έχουν άποψη δε, ασκώντας κριτική στους λειτουργούς της εκκλησίας. Τέλος, κατακριτέα κατηγορία και από τις δύο προηγούμενες, όσοι δεν πιστεύουν πουθενά. Ένας τρομακτικός σκοταδισμός εν όψει 2020.
«Το χρήμα φέρνει την ευτυχία»
Η υπέρτατη προκατάληψη. Κι ας αποδεικνύεται συνεχώς πόσο μεγάλο ψέμα είναι. Λίγοι θα παραδεχτούν πως την πιστεύουν, πολλοί το αποδεικνύουν με τις πράξεις τους. Εξακολουθούμε, δυστυχώς, να έχουμε τη νοοτροπία «ας ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα, η δικιά μου να μην πάθει τίποτα». Παρακολουθούμε καθημερινά – ειδικά σε χώρους εργασίας – ανθρώπους να πατάνε επί πτωμάτων στο όνομα του χρήματος. Η δε συμπεριφορά τους μπροστά σε κάποιον «κονομημένο» περιγράφεται το λιγότερο ως γλοιώδης.
«Υψηλόμισθοι οι άντρες, χαμηλόμισθες οι γυναίκες»
Πέρασαν χρόνια… οι γυναίκες κέρδισαν το δικαίωμα της ψήφου, της εργασίας, το δικαίωμα διατήρησης του ονόματός τους μετά το γάμο, της ελεύθερης επιλογής «γαμπρού» κ.ά. Φαινομενικά, θα μπορούσαμε να μιλάμε για ισότητα. Ερχόμαστε λοιπόν στο θέμα της αναγνώρισης της εργασίας. Εξακολουθεί να υπάρχει εκεί έξω ένας εργασιακός μεσαίωνας, που θέλει τη γυναίκα να αμείβεται λιγότερο από τον άντρα και ας κάνει ακριβώς την ίδια δουλειά. Επιπλέον, τα υψηλόβαθμα στελέχη σε κάθε επιχείρηση είναι κυρίως άντρες.
«Κρίνουμε έναν άνθρωπο από την εμφάνισή του»
Μολονότι σε κάποιες χώρες της Ευρώπης η παραπάνω προκατάληψη έχει ξεπεραστεί, στην Ελλάδα υπάρχει ακόμα. Μέχρι και σήμερα βγάζουμε βιαστικά συμπεράσματα, κρίνοντας έναν άνθρωπο από το ντύσιμο και την εμφάνισή του, το χρώμα και το μήκος των μαλλιών του, τον αριθμό των σκουλαρικιών του κ.ά.
Σχετικά άρθρα:
https://umano.gr/ta-paramythia-tis-xalimas-me-ta-opoia-mas-megalosan/
https://umano.gr/mia-fora-kai-enan-kairo-ithika-didagmata/
https://umano.gr/mythoi-prokatalipseis-kai-deisidaimonies-stin-ellada/
https://umano.gr/bertolt-brecht-apofthegmata-enos-protoporou-tou-theatrou/
Comments are closed.