Ο Τιτανικός και τα κρυμμένα μυστικά του. Το «αβύθιστο» πλοίο – που τελικά βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι – έχει πολλά κρυμμένα μυστικά. Πόσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για το ναυάγιο του Τιτανικού;

Από την Ηρώ Στ. Μπουσούνη

Αναμφισβήτητα, μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες όλων των εποχών ήταν η βύθιση του Τιτανικού. Ο Τιτανικός ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι στις 10 Απριλίου 1912 από το Σαουθάμπτον της Μ. Βρετανίας με προορισμό την Νέα Υόρκη. Στις 14 Απριλίου και ώρα 23.40, ο Τιτανικός προσέκρουσε σε παγόβουνο στον Βόρειο Ατλαντικό. Το πλοίο, εξαιτίας της πρόσκρουσης, άρχισε να βάζει νερά.

Ο Τιτανικός βυθίστηκε 15 Απριλίου 1912 στις 02.20, μέσα σε δύο ώρες και είκοσι λεπτά από την ώρα της πρόσκρουσης με το παγόβουνο.

Ο Τιτανικός και τα "κρυμμένα" μυστικά του
φωτο: Charles Dixon [Public domain]
Πάνω στο πλοίο βρίσκονταν στο σύνολό τους 2.224 άνθρωποι, επιβάτες και πλήρωμα. Το ναυάγιο του Τιτανικού πήρε μαζί του στα βάθη του ωκεανού περισσότερους από 1.500 ανθρώπους.

Μέχρι σήμερα ο Τιτανικός μας απασχολεί ιδιαίτερα, κυρίως για τα αίτια που προκάλεσαν τη βύθιση του πλοίου. Αρκετά βιβλία, επιστημονικές μελέτες αλλά και ταινίες έχουν ασχοληθεί με το ναυάγιο του Τιτανικού, προσπαθώντας να απαντήσουν σε πολλά ερωτήματα αλλά και να ερευνήσουν τα αίτια της τραγωδίας. Υπάρχουν πράγματα που είναι ευρέως γνωστά για τον Τιτανικό αλλά και κάποια κρυμμένα μυστικά που είναι πιθανό να μη γνωρίζουμε.

Θα προσπαθήσουμε να εξερευνήσουμε τα μικρά, γνωστά και άγνωστα, κρυμμένα ή μη, μυστικά του Τιτανικού και του ναυαγίου. Η έρευνα μας οδηγεί σε κάποιες πληροφορίες που προκαλούν μεγάλο ενδιαφέρον.

Ο Τιτανικός και τα κρυμμένα μυστικά του

Ο Τιτανικός και τα "κρυμμένα" μυστικά του
φωτο: F.G.O. Stuart [Public domain]
1. Η επίσημη ονομασία του Τιτανικού είναι RMS Titanic. Τα αρχικά RMS είναι το πρόθεμα πλοίου που χρησιμοποιείται για θαλάσσια σκάφη τα οποία μεταφέρουν ταχυδρομείο, βάσει σύμβασης με το British Royal Mail.

Το όνομα Τιτανικός δόθηκε από την εταιρεία και ήταν εμπνευσμένο από την αρχαία ελληνική μυθολογία και τους Τιτάνες.

2. Ο Τιτανικός κατασκευάστηκε στο Μπέλφαστ της Ιρλανδίας. Ήταν μακράν το μεγαλύτερο πλοίο του στόλου της βρετανικής ναυτιλιακής εταιρείας White Star Line. Τον έλεγχο της μητρικής εταιρείας White Star Line τον είχε η αμερικανική εταιρεία International Mercantile Marine Co. Στην εταιρεία White Star Line ανήκε και το πλοίο Brittanic που βυθίστηκε τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1916, κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου κοντά στην Κέα.

3. Ο Τιτανικός ήταν – όταν κατασκευάστηκε – το μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο. Μπορούσε να μεταφέρει 3.547 επιβάτες με άνεση. Παρ’ όλα αυτά, με τον Τιτανικό ταξίδεψαν 1.320 επιβάτες και 892 μέλη πληρώματος.

4. Ο Τιτανικός έλαβε έξι προειδοποιήσεις από άλλα πλοία σχετικά με τα παγόβουνα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, οι οποίες αγνοήθηκαν από το πλήρωμα.

Ο Τιτανικός και τα "κρυμμένα" μυστικά του
Ένα από τα παγόβουνα που πιθανολογείται πως προσέκρουσε ο Τιτανικός. Φωτογραφήθηκε από τον αρχηγό της γραμμής Prinz Adalbert, Στιούαρτ, το πρωί της 15ης Απριλίου 1912, λίγα μίλια νότια από όπου βυθίστηκε ο Τιτανικός.

5. Το παγόβουνο όπου προσέκρουσε ήταν περίπου εκατό πόδια ψηλό και προήλθε από έναν παγετώνα στη Γροιλανδία. Μόλις 37 δευτερόλεπτα πέρασαν από τη στιγμή που οι παρατηρητές είδαν το παγόβουνο και έγινε η πρόσκρουση.

6. Μέσα σε 45 λεπτά από τη σύγκρουση, τουλάχιστον 13.500 τόνοι νερού είχαν εισέλθει στο πλοίο. Από τη στιγμή της σύγκρουσης έως τη στιγμή της βύθισης, τουλάχιστον 35.000 τόνοι νερού πλημμύρισαν τον Τιτανικό.

7. Οι σωσίβιες λέμβοι θα μπορούσαν να χωρέσουν έως και 68 άτομα η κάθε μία. Θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν συνολικά 1.178 άτομα.

Κανένας αξιωματικός του πλοίου δεν ήξερε πόσα άτομα μπορούσαν να μεταφερθούν με ασφάλεια στις σωσίβιες λέμβους.

Το αποτέλεσμα ήταν οι βάρκες να γεμίζουν με 12, 28, 32 ή 41 άτομα και όχι με 68 που χωρούσαν στο σύνολο. Η πλειοψηφία των επιβατών που επιβιβάστηκαν στις σωσίβιες λέμβους ήταν από την πρώτη και τη δεύτερη κατηγορία, των “ανωτέρων” δηλαδή τάξεων της εποχής.

Οι επιζήσαντες του Τιτανικού διασώθηκαν στις 15 Απριλίου γύρω στις 04:00, από το RMS Carpathia.

Ο Τιτανικός και τα "κρυμμένα" μυστικά του

8. Ο πρόεδρος της ιδιοκτήτριας εταιρείας White Star Line του Τιτανικού, Μπρους Ισμάι, πήδηξε σε μια από τις τελευταίες σωσίβιες λέμβους για να σωθεί. Μαρτυρίες από τους επιζώντες θέλουν τον Ισμάι να περνάει πάνω από γυναίκες και παιδιά για να προλάβει να μπει στις λέμβους. Ο Μπρους Ισμάι επέζησε από το ναυάγιο του Τιτανικού.

9. Η θερμοκρασία του νερού στον ωκεανό υπολογίζεται στους -2 βαθμούς Κελσίου. Αυτό σημαίνει πως ήταν δύσκολο να επιβιώσει κάποιος στο νερό περισσότερο από 15-30 λεπτά. Υπολογίζεται πως ένας στους πέντε πέθανε μέσα σε δύο λεπτά από κρύο σοκ. Οι νεκροί μεταφέρθηκαν στο Χάλιφαξ της Νέας Σκωτίας.

Από το ναυάγιο του Τιτανικού βρέθηκαν μόνο 306 σοροί.

10. Ο Τύπος της εποχής και αρκετές γνωστές εφημερίδες – όπως η Daily Mail – ανέφεραν εσφαλμένα πως η βύθιση του Τιτανικού δεν προκάλεσε θανάτους. Δίνοντας, με αυτό τον τρόπο, ψευδείς ελπίδες σε οικογένειες και συγγενείς.

11. Πραγματοποιήθηκαν δύο έρευνες για τη βύθιση του Τιτανικού, μία στην Αμερική και μία στην Βρετανία. Και οι δύο έρευνες κατέληξαν σε παρόμοια συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας:
  • Οι κανονισμοί για τις σωστικές λέμβους των πλοίων ήταν ξεπερασμένες και ανεπαρκείς.
  • Ο καπετάνιος του πλοίου, Έντουαρντ Σμιθ, αγνόησε τις προειδοποιήσεις από άλλα πλοία για παγόβουνα στην περιοχή.
  • Οι σωστικές λέμβοι δε μετέφεραν αρκετό κόσμο και το πλήρωμα δεν ήταν σωστά εκπαιδευμένο να τοποθετήσει τον κόσμο στις βάρκες.
  • Η πρόσκρουση με το παγόβουνο ήταν αποτέλεσμα της μεγάλης ταχύτητας σε συνδυασμό με την περιορισμένη ορατότητα.
  • Καμία από τις έρευνες δεν έδωσε ευθύνες στην πλοιοκτήτρια εταιρεία White Star Line ή στη θυγατρική της International Mercantile Marine Co.

φωτο:Courtesy of NOAAInstitute for ExplorationUniversity of Rhode Island (NOAAIFEURI). [Public domain]
12. Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται σε βάθος περίπου 12,500 ποδιών (3,8 χλμ., 2,37 μίλια), περίπου 370 μίλια (600 χλμ.) νοτιοανατολικά από την ακτή του Νιουφάουντλαντ στον Καναδά. Τα συντρίμμια του Τιτανικού ανακαλύφθηκαν το 1985 από μια κοινή γαλλο-αμερικανική αποστολή με επικεφαλής τον ωκεανογράφο Ζαν Λουίς Μισέλ και τον Ρόμπερτ Μπάλαρντ, ωκεανογράφο και εξερευνητή του Ωκεανογραφικού Ιδρύματος Woods Hole.

13. Η βύθιση του Τιτανικού οδήγησε σε σημαντικές αλλαγές στις ναυτιλιακές ρυθμίσεις. Στην εφαρμογή νέων μέτρων ασφαλείας όπως η διασφάλιση της παροχής περισσότερων σωστικών σκαφών, η σωστή εκτέλεση των ασκήσεων σωστικών σκαφών και η παροχή ραδιοεξοπλισμού στα επιβατηγά πλοία 24 ώρες το 24ωρο.

Επίσης, δημιουργήθηκε ο οργανισμός International Ice Patrol, μία διεθνής «περιπολία» για την παρακολούθηση των παγόβουνων στο Βόρειο Ατλαντικό.

Τέλος, δημιουργήθηκαν διεθνείς κανόνες εναρμόνισης για τη θαλάσσια ασφάλεια, μέσω της διεθνούς ναυτιλιακής συνθήκης για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (SOLAS).

Και τα δύο παραπάνω εξακολουθούν να ισχύουν σήμερα.

Ο Τιτανικός και τα "κρυμμένα" μυστικά του

14. Το 2017, ο δημοσιογράφος και ερευνητής Σέναν Μολόνι – ο οποίος ερευνούσε το ναυάγιο του Τιτανικού πάνω από τριάντα χρόνια – υποστήριξε έντονα ότι η βύθιση του πλοίου οφείλεται στη φωτιά. Μια μεγάλη πυρκαγιά είχε ξεσπάσει στον Τιτανικό πριν από την αναχώρησή του από το Σαουθάμπτον και διήρκεσε τρεις εβδομάδες, λιώνοντας αργά το σκαρί του πλοίου. Ο Μολόνι βασίζει τη θεωρία του σε ξεχασμένες φωτογραφίες του πλοίου, που είχε τραβήξει ο ηλεκτρολόγος μηχανικός του Τιτανικού.

Δύο από αυτές τις φωτογραφίες δείχνουν ένα μαύρο διαγώνιο σημάδι μήκους 30 ποδιών από φωτιά, στο ίδιο ακριβώς σημείο όπου το παγόβουνο έπληξε το πλοίο.  

Ο Μολόνι πιστεύει ότι η πυρκαγιά που προκλήθηκε από άνθρακα και έκαιγε σε εξαιρετικά μεγάλη θερμοκρασία, ενδεχομένως να λύγισε τον χάλυβα του πλοίου κάνοντάς τον εξαιρετικά εύθραυστο. Πιστεύει ακράδαντα ότι η εταιρεία που κατείχε τον Τιτανικό ήξερε για τη φωτιά, αλλά επέμεινε στην αναχώρηση του πλοίου, προκειμένου να φτάσει στον προορισμό του εγκαίρως. Πολλοί επιζώντες αναφέρθηκαν στη φωτιά, αλλά οι μαρτυρίες τους «κάπως» εξαφανίστηκαν.

Διαφήμιση δημοσιευμένη στους New York Times για την προβλεπόμενη πρώτη υπερατλαντική ιστιοπλοϊκή πλεύση του Τιτανικού στις 20 Απριλίου από τη Νέα Υόρκη στην Ευρώπη. Δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ λόγω της βύθισης του πλοίου.

15. Το 2018, ο συγγραφέας και μηχανικός αεροδιαστημικής Τζον Γουίκμαν, δημοσίευσε το βιβλίο του Τιτανικός: Τα κρυμμένα στοιχεία, βασισμένο στην ιστορία του Αμερικανού γερουσιαστή Γουίλιαμ Άλντεν Σμιθ – επιβάτη του πλοίου.

Ο Σμιθ αποκάλυψε πως ήταν κάτι πολύ περισσότερο από ένα παγόβουνο που βύθισε τον Τιτανικό.

Στο βιβλίο του ο Γουίκμαν αναφέρεται σε μια ενδιαφέρουσα θεωρία. Οι μηχανικοί του Τιτανικού έκαναν το λάθος να κρατήσουν τα φώτα ανοιχτά όταν το πλοίο βυθίστηκε κάτω από το νερό και αυτό προκάλεσε πολλαπλές εκρήξεις. Ο Τζον Γουίκμαν πιστεύει πως αν τα φώτα ήταν σβηστά, ο Τιτανικός δε θα βυθιζόταν και θα προλάβαιναν τα άλλα πλοία που πήγαιναν για βοήθεια να σώσουν τον κόσμο. Για τον Γουίκμαν η πρώτη έκρηξη συνέβη μεταξύ 1:10 π.μ.-1:20 π.μ. Αρκετοί επιζώντες ανέφεραν ότι πριν βυθιστεί ο Τιτανικός, ακούστηκαν τέσσερις εκρήξεις μέσα στο πλοίο.

Δείτε εδώ το βυθισμένο σκαρί του Τιτανικού.

Κεντρική φωτογραφία: Roland Arhelger [CC BY-SA 4.0 (httpscreativecommons.orglicensesby-sa4.0)] Φωτογραφίες: Wikimedia Commons
Πηγές: Documentary Walking the Titanic(2012), Documentary The Sinking of the Titanic(2017), Documentary National Geographic Secrets of the Titanic(1986), nytimes.com, eu.usatoday.com, telegraph.co.uk, rd.com, insider.com,en.wikipedia.org 

Σχετικά άρθρα:

https://umano.gr/to-trigono-ton-vermoudon-h-tou-diavolou-ston-atlantiko/
https://umano.gr/itan-ena-mikro-karavi-pou-itan-ataxidevto/
https://umano.gr/siniko-teixos-tis-kinas-to-megalitero-oikodomima-ston-planiti/
https://umano.gr/tragoudia-vasismena-se-tragikes-alithines-istories-meros-proto/

Comments are closed.