Ο πρωτοπόρος ελεύθερος δύτης και φωτογράφος Στέφανος Κόντος, πρόσφατα πραγματοποίησε την πρώτη υποβρύχια έκθεση φωτογραφίας στον κόσμο, κερδίζοντας τις εντυπώσεις.

Ο πρωτοπόρος δύτης και φωτογράφος Στέφανος Κόντος

Σε ένα υποθαλάσσιο σπήλαιο στον Άγιο Παύλο της Αμοργού, πραγματοποιήθηκε η πρώτη υποβρύχια έκθεση φωτογραφίας στον κόσμο από τον Στέφανο Κόντο. Εντυπωσιακές φωτογραφίες από το βυθό του Αιγαίου Πελάγους συνέθεσαν μια ιδιαίτερη εικαστική εμπειρία. Η συμμετοχή των ενδιαφερομένων στην εκδήλωση ήταν εντυπωσιακή!

Τα εκθέματα ήταν μέρος του καλλιτεχνικού έργου του Στέφανου Κόντου. Από το 2013 έως και το 2018 φωτογράφησε δεκάδες υποθαλάσσιες τοποθεσίες καταδυόμενος χωρίς τη χρήση αναπνευστικού εξοπλισμού, με την τεχνική της «μίας ανάσας» («single breath»). 

Ο πρωτοπόρος δύτης και φωτογράφος Στέφανος Κόντος

Umano: Πότε ξεκινήσατε τις καταδύσεις και πώς τις συνδυάσατε με τη φωτογραφία; 

Η αγάπη και η σχέση μου με το βυθό ξεκίνησε από τότε που ήμουν πολύ μικρός – δε θυμάμαι εάν κάποιος μου «έμαθε» να κολυμπάω/βουτάω σαν παιδί – διότι οι πρώτες μου παιδικές αναμνήσεις περιέχουν εικόνες του βυθού.

Κάθε καλοκαίρι με «κυνηγούσαν» να βγω από την θάλασσα.

Όσο για τη φωτογραφία, προέκυψε στην προσπάθειά μου να μεταφέρω στην επιφάνεια και στους δικούς μου ανθρώπους την μαγεία αυτού του – υποθαλάσσιου – κόσμου.

Umano: Θα μας εξηγήσετε την τεχνική της «μίας ανάσας»; 

Ίσως ακουστεί περίεργο αλλά αυτός είναι – με μια ανάσα – ο φυσιολογικός τρόπος κατάδυσης. Όταν ο άνθρωπος αισθανθεί την ανάγκη ή την επιθυμία να κινηθεί μέσα στο υγρό στοιχείο, το ένστικτό του και η φυσιολογία του τον οδηγούν αυτόματα σε αυτή την επιλογή. Ακόμη και όταν έκανα εκπαίδευση και πιστοποιήθηκα και σαν αυτόνομος δύτης, δεν άφησα ποτέ την ελεύθερη κατάδυση.

Θα μπορούσα να σας πω ότι η εμπειρία μου από την αυτόνομη κατάδυση μου ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την αγάπη μου για την ελεύθερη κατάδυση.

Είναι συναρπαστική εμπειρία και ίσως να είναι η μοναδική δραστηριότητα που συνδυάζει την απόλυτη ηρεμία με την αδρεναλίνη και την περιπέτεια.

Umano: Μιλήστε μας λίγο για το βυθό. Πώς θα τον περιγράφατε σε έναν άνθρωπο που δεν κάνει καταδύσεις; Είναι τόσο επικίνδυνος όσο λένε; 

Ο βυθός και γενικά το υποθαλάσσιο περιβάλλον είναι ένας χώρος όπου οι συνθήκες που επικρατούν είναι εντελώς διαφορετικές από το φυσικό μας περιβάλλον.

Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι σαν να βρίσκεσαι σε έναν άλλο πλανήτη, χωρίς βαρύτητα και με διαφορετικούς κανόνες αναφορικά με το φως και τα χρώματα.

Είναι ότι πιο κοντινό σε ένα παραμυθένιο μέρος όπου ο άνθρωπος αποκτά μαγικές ιδιότητες.

Ο βυθός μπορεί να γίνει επικίνδυνος εάν δε γνωρίζουμε τι κάνουμε και εάν υπερεκτιμήσουμε τις δυνατότητές μας. Εφόσον έχουμε την κατάλληλη εκπαίδευση και προσεγγίσουμε με ταπεινότητα και σεβασμό την θάλασσα, τότε δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτε. Νιώθω πιο ασφαλής στον βυθό παρά ανάμεσα στα τσιμεντένια μεγαθήρια των πόλεων μας.

Ο πρωτοπόρος δύτης και φωτογράφος Στέφανος Κόντος

Umano: Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε στην Αμοργό η πρώτη υποθαλάσσια έκθεση φωτογραφίας στον κόσμο. Πώς σας ήρθε η ιδέα να οργανώσετε αυτή την έκθεση; 

Το Underwater Gallery ήταν μια ιδέα που είχα από το 2014. Τότε ανακάλυψα καινούργια υλικά που επέτρεπαν την βύθιση των φωτογραφιών και αυτό με είχε ενθουσιάσει – κάπως έτσι ξεκίνησα να το σκέφτομαι.

Οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που υπήρχαν ήταν πολλές. Χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να συγκεντρώσω τις γνώσεις, τον εξοπλισμό αλλά και την ομάδα – που χωρίς αυτήν, ένα τέτοιο εγχείρημα θα ήταν αδύνατο.

Όταν πέρυσι το καλοκαίρι (2017) ο Tony Helm – φίλος και συνεργάτης της ομάδας μου – «ανακάλυψε» αυτή την σπηλιά, αμέσως σκέφτηκα ότι ήταν το ιδανικό τοπίο και σημείο για να πραγματοποιηθεί το όνειρό μου αυτό.

Ο πρωτοπόρος δύτης και φωτογράφος Στέφανος Κόντος

Umano: Οι φωτογραφίες της έκθεσης ήταν από το Αιγαίο Πέλαγος. Πώς θα περιγράφατε το βυθό του Αιγαίου πελάγους;

Το ελληνικό υποβρύχιο τοπίο έχει πολύ ξεχωριστά χαρακτηριστικά και μοτίβα. Είναι παραδείγματα φυσικού μινιμαλισμού και απλότητας το φυσικό τοπίο των Κυκλάδων και το αρχιπέλαγος του Αιγαίου. Ταυτόχρονα προβάλλουν δυναμικές γραμμές και συναισθήματα.

Το γνωστό σε όλους κυκλαδίτικο σκηνικό, με χαρακτηριστικούς ορισμούς μεταξύ της θάλασσας, του ουρανού και της γης συνεχίζεται με ιδιαίτερο τρόπο και υποβρυχίως.

Αυτό που βλέπουμε πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας «μεγεθύνεται» όταν καταδυόμαστε. Όσο βαθύτερα πάμε προς το βυθό, τόσο περισσότερο τα συναισθήματά μας ενισχύονται.

Ghost of the Deep

Umano: Ποια φωτογραφία από την έκθεση θα ξεχωρίζατε και γιατί;

Αποφεύγω να ξεχωρίζω φωτογραφίες μου αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση μπορώ να σας απαντήσω, το Ghost of the Deep. Ήταν η πρώτη φωτογραφία στην σπηλιά όπως ο επισκέπτης ξεκινούσε την κάθοδό του.

Πρόκειται για το ναυάγιο της Κίναρου. Ένα από τα μεγαλύτερα ναυάγια στην Ελλάδα. Έχει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ότι μοιάζει να «αιωρείται» στο κενό, λόγο της μορφολογίας του πυθμένα όπου κατέληξε.

Τη φωτογραφία την τράβηξα πέρυσι. Στο ίδιο ταξίδι όπου επέλεξα και την συγκεκριμένη σπηλιά για την έκθεση. Είχα αποφασίσει από τότε ότι θα ήταν οπωσδήποτε μέρος αυτής της έκθεσης.

Umano: Γνωρίζω ότι έχετε μία ευαισθησία για το περιβάλλον και ότι κάνετε προσπάθειες για να ευαισθητοποιήσετε το κοινό προς αυτήν την κατεύθυνση. Τι θα πρέπει να προσέχουμε; Τι λάθος κάνουμε και καταστρέφουμε τις θάλασσες και τα οικοσυστήματα;

Το μεγαλύτερο κακό γίνεται από την υπεραλίευση και την μόλυνση από το αστικό περιβάλλον και τις μεταφορές.

Δυστυχώς, εμείς οι άνθρωποι δεν έχουμε μέτρο. Δεν αφήνουμε το φυσικό περιβάλλον να ισορροπήσει και να επανέλθει όταν το επιβαρύνουμε όλο και περισσότερο.

Πρέπει να καταλάβουμε ότι η φύση χρειάζεται σεβασμό και «μετρημένη» διαχείριση.

Umano: Ετοιμάζετε κάτι καινούριο;

Ναι, έχω πολλά όνειρα και όσο ονειρεύομαι θα προσπαθώ να τα υλοποιώ.

Προς το παρόν δουλεύουμε την επανάληψη και βελτίωση του Underwater Gallery για την επόμενη χρονιά. Υπάρχουν και άλλες ιδέες που έχω σκεφτεί και θέλω να επιχειρήσω. Εξίσου δύσκολες και τολμηρές αλλά είναι ακόμη νωρίς για να το συζητήσω.

Σχετικά άρθρα:

https://umano.gr/the-underwater-gallery-i-ypothalassia-ekthesi-fotografias/ 
https://umano.gr/i-italia-ypodexetai-ton-fotografo-stavro-habaki/
https://umano.gr/orianthi-panagari-i-kitharistria-ton-diasimon/
https://umano.gr/o-dimitris-giannoulakis-sto-odoiporiko-enos-photografou/ 
https://umano.gr/fthinoporines-fotografies-apo-diafora-meri-tou-kosmou/ 

Comments are closed.