Οι Φτου Ξελευθερία είναι οι δημιουργοί του επιτραπέζιου ΚΑΛΠΗCO. Το ΚΑΛΠΗCO είναι, ένα από τα πιο έξυπνα παιχνίδια των τελευταίων ετών, το οποίο κέρδισε το Βραβείο Κοινού 2015. Σατιρίζοντας την ελληνική πολιτική, δίνοντάς μας την ευκαιρία για έναν προεκλογικό αγώνα από το σαλόνι μας, το Κάλπηco είναι αναμφισβήτητα ένα παιχνίδι κορυφής.

Σας παρουσιάζουμε τους: Αρίστη Γιαννακοπούλου, Ελένη Μυτιληναίου, Γιώργο Λιαδή, Νίκο Κωστάκη και Βασίλη Τενέντε, κατά κόσμον “Φτου Ξελευθερία”, τους δημιουργούς του παιχνιδιού, σε μία απολαυστική συνέντευξη. 

Umano: Πώς ξεκίνησε η ομάδα σας να ασχολείται με το σχεδιασμό επιτραπέζιων παιχνιδιών;

Ξεκίνησε από το πάθος ενός ανθρώπου, του Νίκου, ο οποίος είχε αγάπη για τα επιτραπέζια και ταυτόχρονα για τη δημιουργία. Είχε την ιδέα, να χρησιμοποιήσει τα παιχνίδια σαν έναν μέσο για να κάνει ένα κοινωνικό σχόλιο. Απευθύνθηκε σε φίλους του από διάφορους χώρους (συναδέλφους, ποδηλάτες) και παρουσίασε την ιδέα του. Μας εξήγησε πως πριν φτάσουμε στο σημείο να σχεδιάζουμε παιχνίδια, θα έπρεπε πρώτα να παίζουμε αρκετά για να αποκτήσουμε εμπειρία. Ποιος θα έλεγε όχι σε κάτι τέτοιο; 

Umano: Τι παιχνίδι είναι το ΚΑΛΠΗCO; Σε ποιο κοινό απευθύνεται;

Το κάλπηco είναι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής που σατιρίζει την ελληνική πολιτική. Οι παίκτες παίρνουν τον ρόλο ενός πολιτικού κόμματος σ’ ένα ελληνικό χωριό, κάπου στη δεκαετία του ‘60. Σκοπός τους είναι να μαζέψουν τις περισσότερες ψήφους χρησιμοποιώντας όλα τα θεμιτά και αθέμιτα μέσα που χρησιμοποιούσαν –  τότε μόνο – οι πολιτικοί στην Ελλάδα: χρηματισμό, ψέματα, ρουσφέτια και φυσικά, πισώπλατα μαχαιρώματα! 

Κατεβάζουν τους υποψηφίους τους στην πλατεία όπου μαζεύονται οι ψηφοφόροι και προσπαθούν να ικανοποιήσουν τα θέλω τους. Χρησιμοποιούν το Καφενείο του χωριού για να ενισχύσουν την απήχησή τους και το Μπακάλικο για να σπείρουν… σκάνδαλα στους αντιπάλους! 

Προφανώς απευθύνεται σε όσους ονειρεύτηκαν κάποτε να γίνουν πρωθυπουργοί για να σώσουν τη χώρα ή σε όσους θέλουν να ζουν τη μαγεία των εκλογών στο σαλόνι τους παρέα με φίλους, ξανά και ξανά και ξανά…

Umano: Πώς σας ήρθε η ιδέα για το συγκεκριμένο παιχνίδι;    

Ήταν ιδέα του Γιώργου που ήθελε να φτιάξει κάτι για την πολιτική με την αισθητική των παλιών, ασπρόμαυρων ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου. Πάτησε πάνω σε κάποιους απλούς κανόνες, έφτιαξε τα λογότυπα των κομμάτων, τύπωσε τις κάρτες και έδειξε το παιχνίδι στους υπόλοιπους.

Εκείνη η παρτίδα δεν τελείωσε ποτέ γιατί οι κανόνες ήταν ατελείς, αλλά ήταν ένα πρωτότυπο που κέντρισε την περιέργεια των υπολοίπων.

Στους μήνες που ακολούθησαν, όλοι μαζί διαμορφώσαμε το παιχνίδι, μέχρι που τελικά έφτασε στα ράφια των καταστημάτων.

Umano: Τι  προβλήματα συναντήσατε και πως τα ξεπεράσατε; 

Η διαδικασία από την σύλληψη της ιδέας μέχρι το τελικό αποτέλεσμα ήταν χρονοβόρα και γεμάτη από παγίδες που δεν είχαμε προβλέψει. Ένα από αυτά ήταν οι συχνές αλλαγές στους κανόνες. Παρουσιάζαμε το παιχνίδι μας στα preshows του διαγωνισμού EPITRAPEZIO 2015 όπου εκεί διάφοροι επισκέπτες έπαιζαν σαν playtesters, συμπληρώνοντας ένα ερωτηματολόγιο στο τέλος κάθε παρτίδας. Εμείς παίρναμε τα αποτελέσματα και πάντα βρισκόμασταν αντιμέτωποι με ένα γρίφο, ποιους κανόνες έπρεπε να αλλάξουμε και πώς, για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Κάθε αλλαγή που κάναμε στους κανόνες, τους αριθμούς, κ.α., ακόμα και αν φαινομενικά ήταν ασήμαντη, άνοιγε καινούργιους δρόμους και δημιουργούσε νέες προοπτικές εξέλιξης. Παράλληλα εμείς έπρεπε να δικαιολογούμε τις αλλαγές στο πλαίσιο της ιστορικής πραγματικότητας στην οποία εξελίσσεται το παιχνίδι και να βρίσκουμε πάντα τους κατάλληλους μηχανισμούς που θα ενίσχυαν το θέμα.  

Umano: Ποια ήταν η χρονική διάρκεια δημιουργίας; Πόσες ώρες αφιερώσατε;

Εργαζόμασταν δεκατέσσερις μήνες, μέχρι τον τελικό του Epitrapezio και περίπου άλλο τόσο μέχρι να βγει στα ράφια. Είχαμε την χαρά να συνεργαστούμε με τον Βαγγέλη Μπαγιαρτάκη στην Desyllas Games (σχεδιαστής γνωστών παιχνιδιών όπως το Souvlaki Wars, Sing it και Among the Stars μεταξύ άλλων) όπου προσπαθήσαμε όλοι μαζί να ακολουθήσουμε τις κατευθυντήριες γραμμές της εταιρείας διατηρώντας την αίσθηση του αρχικού παιχνιδιού. Επομένως, ναι, πολύ καιρό! 

Umano: Μιλήστε μας για το διαγωνισμό Ελλήνων Σχεδιαστών Επιτραπέζιων το 2015 στον οποίο επιλεχθήκατε πρώτοι από το κοινό. Τι πιστεύετε πώς το κέρδισε;

Ο διαγωνισμός δίνει την ευκαιρία σε νέους σχεδιαστές να γνωριστούν μεταξύ τους, να παρουσιάσουν τις δημιουργίες τους στο κοινό και να αξιοποιήσουν την “δεξαμενή” των playtesters ώστε να καταλήξουν στο καλύτερο δυνατό παιχνίδι. Οι λόγοι που μας έκαναν να κερδίσουμε το βραβείο κοινού ήταν ένα σύνολο πραγμάτων.

Το κάλπηco παρουσιάστηκε σαν ολοκληρωμένο παιχνίδι με επαγγελματικά γραφικά (ο σχεδιασμός των καρτών λ.χ. άλλαξε ελάχιστα από την πρώτη φορά που το παρουσιάσαμε μέχρι την εκτύπωση).

Είχαμε ένα δυνατό θέμα που ξεχώριζε και είχε ένα ιδιαίτερο χιούμορ που χτύπησε κάποια χορδή στους παίκτες μας (ελπίζουμε).

Χαρακτηριστικό ήταν πως μια κοπέλα ερχόταν σε κάθε playtest για να παίξει το κάλπηco! Ήταν η πρώτη μας φαν!

Umano: Λίγα λόγια για τη συνεργασία σας με την εταιρεία Desyllas Games.

Η εταιρεία Desyllas Games που τελικά εξέδωσε το κάλπηco μας ανακάλυψε στο διαγωνισμό. Η εταιρεία υπάρχει τριάντα εφτά χρόνια και είναι μεγάλο όνομα στον χώρο του ελληνικού επιτραπέζιου. Όταν ήμασταν μικροί αγοράζαμε παιχνίδια του Δεσύλλα!

Ήταν μεγάλη χαρά, λοιπόν, που μπορέσαμε να συνεργαστούμε με κάποιον που έχει τόση εμπειρία.

Οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργαστήκαμε ήταν φιλικοί και ήξεραν τι ήθελαν από την πρώτη στιγμή.

Umano: Τι παιχνίδια σας αρέσει να σχεδιάζετε; 

Ο στόχος μας ήταν εξαρχής να σχεδιάζουμε παιχνίδια που έχουν μέσα τους έναν προβληματισμό τον οποίο θα αναδεικνύουμε με διασκεδαστικό τρόπο. Έχουμε σχεδιάσει storytelling παιχνίδια μυστηρίου (noir), καρτοπαίχνιδα κοινωνικής κριτικής (cops lock) κ.α. Έμπνευσή μας είναι τα παιχνίδια που παίζουμε και η επικαιρότητα. Ευτυχώς κανένα από τα δύο δεν πρόκειται να στερέψει! 

Umano: Ετοιμάζετε κάτι άλλο; Αν ναι, θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια;

Ο χρόνος είναι περιορισμένος και οι υποχρεώσεις όλων μας είναι πολλές. Έχουμε στα συρτάρια μας από απλές ιδέες μέχρι μισοτελειωμένα πρωτότυπα. Όταν δεν καταφέρνουμε να βρεθούμε μας λείπει η αίσθηση της δημιουργίας και είναι σίγουρο πως θα επιστρέφουμε γύρω από το τραπέζι, ξανά και ξανά, δίνοντας στις ιδέες μας κάρτες, αριθμούς και μάρκες προκειμένου να διηγηθούμε ιστορίες. 

Umano: Ποια στιγμή ξεχωρίσατε σε αυτό το όμορφο δημιουργικό σας ταξίδι;

Γιώργος: Η στιγμή που ανακοινώνεται πως το κάλπηco κερδίζει το βραβείο κοινού. Δε νομίζω να ξεχάσω ποτέ το καρδιοχτύπι και την συγκίνηση μόλις άκουσα το όνομα του παιχνιδιού μας.  
Ελένη: Όταν με πήρε τηλέφωνο ένας φίλος μου και μου είπε πως ήταν καλεσμένος εκείνο το βράδυ στο Αγρίνιο για να παίξει ένα καινούργιο ωραίο παιχνίδι, το… κάλπηco. 
Νίκος: Μια φίλη μου έλαβε σαν δώρο γενεθλίων το κάλπηco από δύο διαφορετικούς φίλους της.
Βασίλης-Αρίστη: Όταν είδαμε επιτέλους για πρώτη φορά το Κάλπηco σε ράφι καταστήματος, ανάμεσα σε άλλα “πραγματικά” επιτραπέζια! 

Σχετικά άρθρα:

https://umano.gr/afieroma-sto-pnevmatiko-paixnidi-bridge/
https://umano.gr/harry-potter-i-gennisi-enos-mikrou-magou/
https://umano.gr/ta-pente-kalytera-paixnidia-sto-kinito/
https://umano.gr/paiksame-kai-aksiologisame-to-assassins-creed-odyssey/
https://umano.gr/assasin-creed-origins-vs-assasin-creed-rogue-remastered/ 
https://umano.gr/dodeka-vivlia-pou-prepei-na-diavastete/ 
https://umano.gr/pente-istories-paramythia-me-vathitero-nohma/ 
https://umano.gr/mythos-h-proth-elliniki-seira-komik-epikis-kai-mythologikis-fantasias/

Comments are closed.