Τον ανθρώπινο και συγκινητικό Μπίθρο θα υποδυθεί φέτος το χειμώνα ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Πασσάς στην παράσταση Ένα παιδί μετράει τα άστρα, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη.Σε όσους έχουν διαβάσει το βιβλίο του Λουντέμη είναι γνωστό πως ο Μπίθρος είναι ένας βαθιά ανθρώπινος χαρακτήρας που ξέρει να αγαπάει απλόχερα χωρίς ανταλλάγματα. Ο Μπίθρος είναι ένας από τους πιο συγκινητικούς ήρωες της ελληνικής λογοτεχνίας.
Ο γνωστός ηθοποιός Κωνσταντίνος Πασσάς υποδύεται τον συγκεκριμένο ρόλο στην παράσταση Ένα παιδί μετράει τα άστρα στο θέατρο Ακροπόλ.
Για τον ίδιο, η συγκεκριμένη παράσταση αποτελεί μία πρόκληση καθώς – πέρα από τον Μπίθρο – υποδύεται άλλους δύο ρόλους.
Umano: Αυτό το χειμώνα σας συναντάμε στο θέατρο Ακροπόλ, στο ρόλο του Μπίθρου. Πώς σας φαίνεται ο συγκεκριμένος ρόλος;
Στη συγκεκριμένη παράσταση η πιο μεγάλη πρόκληση είναι ότι υποδύομαι τρεις εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους ρόλους.
Ο ένας είναι, όπως αναφέρατε, ο ρόλος του γύφτου, του Μπίθρου. Ο άλλος, ο καλός δάσκαλος Σκαμβουράς ο οποίος στηρίζει και αυτός από την πλευρά του το αγόρι, τον Μέλιο Καδρά. Ο δάσκαλος είναι χαμηλών τόνων άνθρωπος, αφοσιωμένος στη διδασκαλία και εγκλωβισμένος σε ένα συντηρητικό, αυστηρό σύστημα εκπαίδευσης. Παρ’ όλα αυτά επαναστατεί και δηλώνει μέχρι και παραίτηση ώστε να αποκαταστήσει την αδικία που συμβαίνει στο πρόσωπο του Μέλιου.
Ο τρίτος, μικρότερος ρόλος, είναι ο ρόλος του κυρ Τάκη, του αφεντικού του Μέλιου. Ένας τραχύς, αυστηρός, άξεστος άνθρωπος του χωριού. Έχει στη δούλεψή του τον Μέλιο και του στερεί το δικαίωμα για μόρφωση και εξέλιξη.
Για έναν ηθοποιό είναι στοίχημα να ερμηνεύει τόσο διαφορετικούς ανθρώπους. Είναι σε εγρήγορση και σε ετοιμότητα τα εκφραστικά του μέσα. Ειδικά όταν οι εναλλαγές από ρόλο σε ρόλο γίνονται σε εξωφρενικά σύντομο χρονικό διάστημα.
Τους ρόλους, μου τους ανέθεσε η σκηνοθέτις κα Ιακώβου διαπιστώνοντας, από ό, τι λένε, την ευκολία μετάβασής μου από τον έναν στον άλλον. Αν είχα το δικαίωμα επιλογής και εγώ αυτούς τους ρόλους θα επέλεγα.
Umano: Πώς θα περιγράφατε τον Μπίθρο σαν χαρακτήρα;
Ο Μπίθρος εκπροσωπεί το ελεύθερο πνεύμα που δεν υπόκειται σε κανόνες. Έχει μεγάλη καρδιά, είναι συμπονετικός και παίρνει υπό την προστασία του το ορφανό αγόρι. Έχει ένα δικό του σύστημα αξιών που μοιάζει άναρχο και ασυμβίβαστο αλλά στην ουσία είναι βαθιά συναισθηματικό και ανθρώπινο.
Umano: Τι δυσκολίες έχει ο συγκεκριμένος ρόλος; Θα μπορούσατε να πείτε ότι ταυτίζεστε μαζί του σε κάποια σημεία;
Οι δυσκολίες αρκετές αλλά νομίζω όχι απροσπέλαστες.
Ο Μπίθρος εκφράζει έναν πολύ προσωπικό λόγο. Έχει έναν ειδικό τρόπο εκφοράς, με λέξεις άγνωστες ή με ασυνήθιστη γραμματική και συντακτικό.
Στοιχεία που τον κάνουν ακόμα πιο συμπαθή. Ωστόσο, αυτό θέλει προσοχή για να γίνεται εύληπτος. Να περνούν σωστά τα νοήματα και τα μηνύματα.
Ο τρόπος σκέψης του και η προσωπική του πορεία μέσα στο έργο ήταν αντικείμενο επεξεργασίας και έρευνας.
Εγώ δεν έχω πολλά κοινά στοιχεία με τον Μπίθρο. Εγώ είμαι άνθρωπος της οργάνωσης, του προγράμματος, της μεθόδου. Μου αρέσουν οι κανόνες. Ο Μπίθρος απέχει πολύ από τα παραπάνω. Αναγνωρίζω όμως και στον Μπίθρο και σε μένα τη γενναιοδωρία, τη συμπόνια και, φυσικά, το χιούμορ.
Umano: Το συγκεκριμένο βιβλίο του Μ. Λουντέμη είναι ένα αριστούργημα. Πιστεύετε πώς θα καταφέρετε να περάσετε τη μαγεία του βιβλίου σε μία θεατρική παράσταση;
Νομίζω πως η παράσταση, όπως έχει στηθεί και σύμφωνα με τις εντυπώσεις των θεατών, έχει πολλά στοιχεία που την καθιστούν μαγική.
Πρώτα το κείμενο του Λουντέμη, το οποίο έχει διασκευαστεί πολύ όμορφα από την κα Ιακώβου. Διατηρεί τη φρεσκάδα και την αθωότητα μιας άλλης εποχής, όπου οι άνθρωποι είχαν παρόμοιες ανάγκες με τους σημερινούς αλλά ήταν αρκετά δύσκολο να καλυφθούν.
Μηνύματα διαχρονικά όπως ο σχολικός εκφοβισμός, η καταπίεση, η αδικία, η δύναμη της γνώσης, της φιλίας, του έρωτα, η προσήλωση σε στόχους και τα ιδανικά διαπερνούν όλη την παράσταση με χιούμορ και συγκίνηση.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με έναν πολυπληθή θίασο, τις υπαινικτικές μουσικές, τις χορογραφίες, τις προβολές και πολλές εικαστικές εκπλήξεις – που δεν μπορώ να αποκαλύψω – συνθέτουν πιστεύω ένα μαγικό σύμπαν.
Umano: Μιλήστε μας για το υπόλοιπο καστ των ηθοποιών.
Είμαι τυχερός που συνεργάζομαι με έμπειρους ηθοποιούς που διαθέτουν έντονη προσωπικότητα.
Ο Θανάσης Βισκαδουράκης στο ρόλο του Μέλιου Καδρά. Ο Σπύρος Ιωάννου στους ρόλους του Μπάρμπα Ανέστη, του Παπά και του παππού. Η Άρτεμις Ματαφιά που με την εξαιρετική της φωνή ερμηνεύει μοναδικά το τραγούδι της κορύφωσης του έργου ενώ υποδύεται και την μαθηματικό και τη φουρνάρισσα.
Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης ακροβατεί εντυπωσιακά στον μαγικό του κύκλο. Ο Δημήτρης Μαργαρίτης στο ρόλο του Διευθυντή και του Σταμίρη. Η Νεφέλη Σταμούλη στο ρόλο της αφηγήτριας και της Αγράμπελης. Η Γαλήνη Γυρτάτου στο ρόλο της Αρετής, της Ουράνας και της Καλιοντζή.
Η Βαλεντίνα Βεκκίνι στο ρόλο της Γαλλικού, της Πρινολά, του Έρωτα. Ο Δημήτριος Μικιός στο ρόλο του Δασκάλου, του Θόδου και του Λάιου. Ο Ρίνος Τζανής στο ρόλο του Δακρυτζίκου, ο Κωνσταντίνος Παράσης στο ρόλο του Χαμωλιά και ο Σπύρος Κυριάκος στο ρόλο του Κούρκουλου.
Όλοι κάνουμε και αρκετούς μικρότερους ρόλους.
Umano: Πιστεύετε ότι υπάρχουν άνθρωποι σαν τον Μπίθρο σήμερα;
Νομίζω πως υπάρχουν άνθρωποι σαν τον Μπίθρο στις μέρες μας. Όχι πολλοί αλλά υπάρχουν.
Τους συναντάς στην ελληνική ύπαιθρο αλλά και στην πολύβοη μεγαλόπολη. Είναι θέμα είτε φυλής είτε βιωμάτων είτε ιδιοσυγκρασίας. Αρκεί να είσαι ανοικτός, αφήνοντας έξω δεύτερες σκέψεις και προκαταλήψεις. Τότε θα σε μυήσουν στο δικό τους διαφορετικό κόσμο όπου κυριαρχεί η απλότητα, η αθωότητα και το γνήσιο συναίσθημα.
Σχετικά άρθρα:
https://umano.gr/ena-paidi-metraei-ta-astra-sto-theatro-akropol/
https://umano.gr/o-vravevmenos-ithopoios-thanasis-tsaltabasis/
https://umano.gr/o-vasilis-vlaxos-grafei-ws-pakarel-tou-zorz-feynto/
https://umano.gr/h-katerina-damvoglou-grafei-os-frida-kahlo/
https://umano.gr/poios-dolofonise-tin-ainigmatiki-anna-warren/
https://umano.gr/i-tania-palaiologou-grafei-os-anna-politkofskagia/
Comments are closed.