Δώδεκα βιβλία που πρέπει να διαβάσετε. Υπάρχουν, κατά την άποψή μας, δώδεκα βιβλία που επιβάλλεται να διαβάσετε και δεν πρέπει να λείπουν από κανένα σπίτι.
Πέντε βιβλία της Αγκάθα Κρίστι που θα σας συναρπάσουν |
Η Αθήνα από τις 23 Απριλίου 2018 και για έναν χρόνο θα είναι η Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου. Στόχος του συγκεκριμένου θεσμού είναι να μας θυμίσει πως τα βιβλία δεν είναι διακοσμητικά αντικείμενα για τη βιβλιοθήκη αλλά το μέσον να μας ανοίγονται νέοι ορίζοντες.
Αν σκοπεύετε να κάνετε την αρχή, σας προτείνουμε δώδεκα βιβλία που πρέπει να διαβάσετε.
Ελάτε και εσείς στην παρέα μας στο Facebook, κάνοντας like στη σελίδα μας. |
NA ΣΟΥ ΠΩ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ – ΧΟΡΧΕ ΜΠΟΥΚΑΪ
(εκδόσεις opera animus)
Ποτέ άλλοτε η ψυχανάλυση δεν απέκτησε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον όσο σε αυτό το βιβλίο. Ο Χόρχε Μπουκάι (γιατρός, ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας), βοηθάει τον κεντρικό ήρωα του βιβλίου Ντεμιάν να καταλάβει πολλά πράγματα για τον εαυτό του και κατ’ επέκταση εμάς, μέσα από ιστορίες και παραμύθια. Ένα από τα δώδεκα βιβλία, που θα σας βοηθήσει να ανακαλύψετε πολλά πράγματα για τον εαυτό σας και θα το λατρέψετε!
Οπισθόφυλλο
Ο Ντεμιάν είναι ένας ανήσυχος νεαρός φοιτητής που προσπαθεί να ανακαλύψει τον εαυτό του. Οι αναζητήσεις του τον κατευθύνουν στον «Χοντρό», έναν πολύ ιδιόρρυθμο ψυχαναλυτή που τον βοηθά να αντιμετωπίσει την ζωή και να βρει απαντήσεις στα ερωτήματά του με έναν τρόπο πολύ πρωτότυπο: σε κάθε συνάντηση, του διηγείται από μία ιστορία, κλασική ή μοντέρνα, «ανατολίτικη» ή «δυτικότροπη», που πηγάζει από τη λαϊκή προφορική παράδοση ή από τη φαντασία του «Χοντρού».
Οι ιστορίες αρχίζουν να λειτουργούν ως παραβολές. Ο Ντεμιάν κατασιγάζει τις αγωνίες και τις ανασφάλειες του, ωριμάζοντας μάλλον, παρά βρίσκοντας «έτοιμες λύσεις» και «συνταγές ευτυχίας»…
Οι σχέσεις μεταξύ θεραπευτή και θεραπευόμενου δεν είναι –ούτε αυτές- συμβατικές και αναμενόμενες. Καβγάδες, διαφωνίες, συμπάθεια, αντιπάθεια, μίσος και αγάπη αφήνονται ελεύθερα να εκφραστούν, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο δύο μοναδικούς λογοτεχνικούς ήρωες με σάρκα και οστά, προσφιλείς και οικείους στον αναγνώστη. Καμία σχέση εδώ με το στερεότυπο του ψυχαναλυτικού ντιβανιού και του οριζοντιωμένου πάσχοντος. Ο διάλογος με εξαιρετικές αφηγήσεις ιστοριών, τοποθετούν το Να σου πω μία ιστορία στην κατηγορία των λογοτεχνικών βιβλίων, ασχέτως εάν, παγκοσμίως, τοποθετείται κάτω από την ετικέτα: «Βιβλία αυτογνωσίας και αυτοβοήθειας».
ΑΜΛΕΤ – ΟΥΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ
(εκδόσεις Κέδρος)
Για να δείτε «Άμλετ» στο θέατρο και να τον καταλάβετε θα σας συνιστούσαμε να διαβάσετε αυτό το κορυφαίο βιβλίο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Πόση απόγνωση μπορεί να αποδοθεί σε έναν φανταστικό χαρακτήρα… Όση απόγνωση μπορεί να έχει ένας πραγματικός άνθρωπος.
Από τον πρόλογο της έκδοσης
Ο Άμλετ μπορεί να είναι ένα έργο πολιτικό ή φιλοσοφικό ή ποιητικό ή όλα μαζί ή τίποτε από αυτά, πλήρες ή ατελές, συγκλονιστικό ή αποτυχημένο -όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε, όπως και να τον μεταχειρισθούμε, να αμελήσουμε αυτή την ταραγμένη όσο και έντονα αισθητή σχέση του με το απόλυτο […].
Το κεντρικό, θαρρώ, ερώτημα του Άμλετ «να ζεις ή να μη ζεις», που συμπυκνώνει (και θα έλεγα ακυρώνει, αναβάλλει) όλη του την αγωνία, υποκρύπτει ένα άλλο πιο θεμελιώδες, πολύ πιο αγωνιώδες -θα το ώριζα πρακτικό- ερώτημα: πώς να ζεις.
Ο Άμλετ δεν έχει, δεν θα βρει ποτέ, τρόπο να ζήσει, από την έναρξη ως τη λήξη του δράματος, γιατί «καμιά χρήση του κόσμου δεν είναι καλή». […] (Γ. Χειμωνάς, από τον πρόλογο της έκδοσης)
ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΜΕΤΡΑΕΙ ΤΑ ΑΣΤΡΑ – ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΛΟΥΝΤΕΜΗΣ
(εκδόσεις Πατάκη)
Ακόμα και αν δεν έχετε διαβάσει ποτέ στη ζωή σας κανένα βιβλίο, κάντε ένα δώρο στον εαυτό σας και διαβάστε Μ. Λουντέμη. Θα σας προτείνουμε το «Ένα παιδί μετράει τα άστρα» για τη συγκίνηση της αφήγησης αλλά και για την ανάγκη ενός παιδιού για μόρφωση. Ένα προνόμιο που στις μέρες μας το θεωρούμε τόσο δεδομένο!
Οπισθόφυλλο
Πήχτωνε το βράδυ. Λιγόστεψε κι ο αχός απ’ τα κυπαρίσσια. Ανάψανε οι λαµπάδες τ’ ουρανού. Όλα ήταν γάλα… γάλα… λουλάκι… και σπίθες. Το ποτάµι µουρµούριζε µες στον ύπνο του κρυφά παραµιλητά. Το παιδί κείνο το βράδυ δεν κοιµήθηκε… ολόκληρο το βράδυ. Έγραψε το πιο πικρό, το πιο µεγάλο του παραµύθι…
Την αυγή ξεκίνησε. Ήταν… παρηγορηµένο. Είχε καταφέρει όλη τη νύχτα να µετρήσει τ’ άστρα… Να τα µετρήσει όλα… σιγά σιγά… ένα ένα… Όλα…Και τα βρήκε σωστά.
«… Ο Λουντέµης έγραφε όπως ανάσαινε, δεν σταµατούσε ποτέ… Σχεδόν καθένα από τα βιβλία του είναι και µια µαρτυρία από τη µακρόχρονη οδύσσειά του στους χώρους της εξορίας – µέσα κι έξω από την Ελλάδα… Τώρα τα παιδιά, όταν θα µετράνε τ’ άστρα, θα ξέρουν πως εκείνο που τους λείπει βρίσκεται στη βιβλιοθήκη τους». Στρατής Τσίρκας
Δώδεκα βιβλία που πρέπει να διαβάσετε
ΜΙΣΑΝΘΡΩΠΟΣ – ΜΟΛΙΕΡΟΣ
(εκδόσεις Ηριδανός)
Ο αξιαγάπητος κεντρικός ήρωας του βιβλίου, Αλσέστ, με την ατελείωτη «γκρίνια» του θα σας εντυπωσιάσει. Από τις ομορφότερες κωμωδίες του Μολιέρου.
Αλσέστ: Λέξη να μην προφέρουμε που από την καρδιά δε βγαίνει. Εγώ απορρίπτω την καρδιά που θέλοντας να αρέσει δε ξεχωρίζει αξία καμιά και για όλους έχει θέση…
Οπισθόφυλλο
Έργο γραμμένο το 1666, όπου ο Μολιέρος σκιαγραφεί έναν από τους γνωστότερους ήρωές του, τον Αλσέστ. Έναν ακοινώνητο μισάνθρωπο που σε όλους και σε όλα βρίσκει ελαττώματα. Το παγκόσμιο θέατρο έχει κατά καιρούς ασχοληθεί μ’ αυτό τον τύπο ανθρώπου.
Ο Αριστοφάνης αναφέρει ως μισάνθρωπο τον Τίμωνα τον Αθηναίο (Λυσιστράτη), τον οποίο ο Λουκιανός περιγράφει σε αφήγημά του. Επίσης, ο Μένανδρος αναφέρει ως μισάνθρωπο τον Κνήμωνα (Ο Δύσκολος). Ο μολιερικός Αλσέστ φτάνει με τη συμπεριφορά του στα άκρα. Αρνούμενος, όχι μόνο τους φίλους του αλλά και την Σελιμέ, με την οποία είναι ερωτευμένος, για να καταλήξει στο τέλος αναχωρητής και μόνος.
Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ – ΑΝΤΟΥΑΝ ΝΤΕ ΣΑΙΝΤ ΕΞΥΠΕΡΥ
(εκδόσεις Πατάκη)
Άλλο ένα από τα δώδεκα βιβλία που δεν θα πρέπει να λείπει από καμία βιβλιοθήκη. Ένα βιβλίο για μικρούς και μεγάλους . Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως οι περισσότεροι άνθρωποι που το έχουν διαβάσει έχουν πει «Το διάβασα όταν ήμουν μικρός και συγκινήθηκα. Το διάβασα όταν ήμουν μεγάλος και κατάλαβα».
Οπισθόφυλλο
Η ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα είναι ένα μαγικό παραμύθι για μικρούς και μεγάλους. Είναι ένα παραμύθι διαχρονικό, αφού εδώ και πενήντα τέσσερα χρόνια αφήνει με τον ίδιο τρόπο άφωνους από συγκίνηση όσους το διαβάζουν. Ένας πιλότος κουρασμένος από τη σχέση του με τους ανθρώπους, ζει αποτραβηγμένος από αυτούς. Σε μία από τις πτήσεις του αναγκάζεται να προσγειωθεί στην έρημο της Σαχάρας, γιατί το αεροπλάνο του παθαίνει βλάβη.
Βρίσκεται στη μέση του πουθενά, με προμήθειες νερού ίσα ίσα για οκτώ ημέρες. Εκεί συναντάει το μικρό πρίγκιπα, ένα παιδί με χρυσαφένια μαλλιά, που έχει έρθει από έναν μακρινό πλανήτη, τόσο μικρό όσο ένα σπίτι. Ο μικρός πρίγκιπας ταξιδεύει εδώ και ένα χρόνο. Επισκέπτεται καινούριους πλανήτες, θέλει να δει και να μάθει. Είναι όμορφος και ευαίσθητος, αμείλικτος και διάφανος, περίεργος και απρόβλεπτος, όπως μονάχα τα παιδιά μπορούν να είναι.
Την ώρα που αγωνίζεται να επισκευάσει το χαλασμένο αεροπλάνο του και ανησυχεί για την επιβίωσή του, ο πιλότος αναγκάζεται να αντιμετωπίσει ένα παραμυθένιο πλάσμα, που είναι ερωτευμένο με ένα τριαντάφυλλο. Που παρηγορεί τη μοναξιά του με ηλιοβασιλέματα, που έχει όλα κι όλα τρία μικροσκοπικά ηφαίστεια και λαχταράει να αποκτήσει ένα αρνάκι – έστω κι αν αυτό είναι σε μια ζωγραφιά και δε φαίνεται, γιατί είναι κλεισμένο σε ένα κασόνι.
Ο μικρός πρίγκιπας, μέσα από τις δροσερές αναμνήσεις του ταξιδιού του, ξετυλίγει μπροστά στα μάτια του πιλότου όλη την επιπολαιότητα, την υπεροψία, τη μιζέρια, τη δίψα για χρήμα και εξουσία, τη μοναξιά των ανθρώπων.
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΞΑΝΑΣΤΑΥΡΩΝΕΤΑΙ – ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
(εκδόσεις Καζαντζάκη)
Ο Νίκος Καζαντζάκης δε χρειάζεται συστάσεις. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες συγγραφείς. Διαβάζοντας αυτό το βιβλίο θα αισθανθείτε ένα βαθύ θρησκευτικό αίσθημα και ένα απίστευτο “γιατί”. Με το ρεαλιστικό του γράψιμο ο Νίκος Καζαντζάκης κλείνει μέσα σε ένα βιβλίο την ιστορία του Υιού του Θεού αλλά και την ιστορία της ανθρωπότητας.
Περιγραφή του βιβλίου
«Στη Λυκόβρυση, ένα χωριό της Ανατολίας, ένα παμπάλαιο έθιμο απαιτεί από τους κατοίκους να αναβιώσουν το Πάθος του Χριστού κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα. Η άφιξη μιας ομάδας Ελλήνων, κυνηγημένων από τους Τούρκους, μοιράζει τη Λυκόβρυση στα δύο: ενώ ο ιερέας και οι προύχοντες αποδιώχνουν τους απόκληρους, εκείνοι που υποδύονται τους Αποστόλους και τον Χριστό προσπαθούν να τους βοηθήσουν.
Μια άγρια πάλη αρχίζει να εξελίσσεται ανάμεσα στους πρόσφυγες, που έχουν εξαγριωθεί από την μακρά λιμοκτονία, και τους κατοίκους του χωριού. Μια ιστορία με πολύ σύγχρονους απόηχους.
Αυτό το επικό μυθιστόρημα του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα Νίκου Καζαντζάκη (1883-1957) επανατοποθετεί την ουσία του ευαγγελικού μηνύματος στην καρδιά της εποχής μας.» (Από τη γαλλική έκδοση Nikos Kazantzaki, Le Christ Recrucifié, Plon, Paris 1988)
Δώδεκα βιβλία που πρέπει να διαβάσετε
ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΑΚΡΟΥΝΤ – ΑΓΚΑΘΑ ΚΡΙΣΤΙ
(εκδόσεις Λυχνάρι)
Αν θεωρείτε πως βαριέστε το διάβασμα, καλό θα ήταν να ξεκινήσετε ένα βιβλίο της Αγκάθα Κρίστι. Ειδικότερα αν είσαστε λάτρεις των αστυνομικών μυστηρίων. Κορυφαία στο είδος της αστυνομικής λογοτεχνίας, όσα βιβλία της και να διαβάσετε πάντα θα δυσκολεύεστε να βρείτε τον δολοφόνο. Ο Ακρόυντ είναι ένα μυθιστόρημα που κυριολεκτικά θα σας αφήσει άναυδους!
Οπισθόφυλλο
Η δεσποινίς Κάρολιν, η αδελφή του γιατρού Σέπαρντ, αν δεν ήταν από τη φύση προικισμένη με μεταφυσικές ικανότητες, είχε ωστόσο τον τρόπο να μαθαίνει όλα τα συνταρακτικά γεγονότα που συνέβαιναν στη μικρή επικράτεια του Κιγκς Άμποτ.
Όταν τη νύχτα της 16ης Σεπτεμβρίου, η κυρία Φέραρς πέθανε, τα προγνωστικά μιλούσαν για αυτοκτονία. Κι όταν ο γιατρός Σέπαρντ, καλεσμένος στο «Φέρνλυ Παρκ», θα έχει μια ιδιαίτερη συνομιλία με τον οικοδεσπότη του, η ώρα των αποκαλύψεων θα έχει σημάνει και η δεσποινίς Κάρολιν θα γνωρίσει τον θρίαμβο.
Μικρή επιτυχία, εν τούτοις, αν ληφθεί υπ’ όψη, ότι δεν είχε την παραμικρή διαίσθηση για το άγριο φονικό που θα ακολουθούσε. Και, το χειρότερο, φανέρωσε σκανδαλιστική άγνοια, καθώς, συζητώντας με τον αδερφό της για τον ανθρωπάκο που είχε έρθει να γειτνιάσει με το κτήμα τους και που το πιο γνωστό πάθος του ήταν η καλλιέργεια κολοκυθιών, θα ισχυριζόταν πως επρόκειτο για κουρέα.
Ολέθριο λάθος, μια και επρόκειτο για τις καλλιτεχνικότερες «αντένες» που κόσμησαν ποτέ πρόσωπο ανθρώπου και για τον ίδιο τον δαιμόνιο Ηρακλή Πουαρό.
ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗΣ – ΜΙΓΚΕΛ ΝΤΕ ΘΕΡΒΑΝΤΕΣ
(εκδόσεις Πατάκη)
Ο ρομαντικός «Δον Κιχώτης»! Ένα βιβλίο που γράφτηκε το 1605 και από τότε μέχρι σήμερα έχει την ίδια διαχρονική αξία. Ένας απλός αγρότης, ο Αλόνσο Κιχάδα, επηρεασμένος από τα ιπποτικά μυθιστορήματα αναζητά την περιπέτεια εκεί που δεν υπάρχει. Παρέα με τον αγαθό ιπποκόμο του Σάντσο Πάντσα που τον ακολουθεί πιστά.
Οπισθόφυλλο
«Σ’ ένα χωριό της Μάντσας, που δε θέλω να θυμηθώ τ’ όνομά του, ζούσε εδώ και κάμποσα χρόνια ένας ιδάλγος. Από κείνους που έχουν ένα πολεμικό κοντάρι στην οπλοθήκη τους, μια παλαιική ασπίδα, ένα αχαμνό αλογάκι κι ένα λαγωνικό σκυλί. Η ηλικία του ζύγωνε στα πενήντα· ήταν άνθρωπος με γερή κράση, ξεραγκιανός, μ’ αδύνατο πρόσωπο, πολύ πρωινός, κι αγαπούσε με πάθος το κυνήγι.
Όταν έμενε δίχως εργασία, καταγινότανε διαβάζοντας ιπποτικές ιστορίες. Ώσπου στο τέλος απόχτησε μια τέτοια μανία για το διάβασμά τους, που περνούσε τις νύχτες του διαβάζοντας από το βράδυ ως το πρωί, και τις ημέρες του από το πρωί ως το βράδυ. Κι έτσι ο λίγος ύπνος και το πολύ διάβασμα του ξέραναν το μυαλό σε βαθμό που να χάσει το λογικό του και τονε κυρίεψαν οι πιο αλλόκοτες ιδέες που πέρασαν ποτέ από τρελού κεφάλι.
Του φάνηκε πως ήτανε σωστό κι ωφέλιμο, τόσο για να λάμψει η δόξα του, όσο και για το καλό του τόπου του, να γίνει πλανόδιος ιππότης.·Να γυρίζει τον κόσμο, με το άλογό του και τα όπλα του, να γυρεύει περιπέτειες, και να κάνει κι αυτός όλα όσα είχε διαβάσει πως έκαναν οι πλανόδιοι ιππότες.·Να διορθώνει όλων των ειδών τις αδικίες, να μπαίνει σε τόσες συμπλοκές, σε τόσους κινδύνους, ώστε, νικώντας παντού, να κάνει αθάνατο τ’ όνομά του: Δον Κιχώτης ντε λα Μάντσα!».
Ο «Δον Κιχώτης», από τα μεγαλύτερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και το πιο διαδεδομένο μετά τη Βίβλο.
Παρουσιάζεται εδώ στην κλασική μετάφραση του Κ. Καρθαίου, αλλά σε νέα έκδοση και σε μονοτονικό, καθώς απευθύνεται στον σύγχρονο αναγνώστη και τον προσκαλεί ν’ ακολουθήσει –εκ του ασφαλούς– τον Μεγάλο Πλανόδιο στους δρόμους της αθανασίας του.
ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ – ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ
(εκδόσεις Κέδρος)
Ένα συγκλονιστικό βιβλίο που πραγματικά θα ολοκληρώσετε μέσα σε λίγες μόνο ημέρες. Η πένα της Διδούς Σωτηρίου συγκλονίζει, ταρακουνάει. Ένα μυθιστόρημα για τα χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής που στο τελείωμά του μας έχει διδάξει και προβληματίσει.
Οπισθόφυλλο
«Πόλεμοι και ξανά πόλεμοι! Τι στο καλό θα βγάλει η μαγκούφα η εποχή μας και κοιλοπονάει τόσο άγρια;»Μπήκε το κακό με τους Βαλκανικούς Πολέμους και άργησε να βγει. Χρόνια σπαρμένα με θυσίες, πολέμους και νεκρούς. Η Μικρασιατική εκστρατεία και η καταστροφή.
Η ιστορία του Μανώλη Αξιώτη, Μικρασιάτη αγρότη από τον Κιρκιντζέ. Άνθρωπος του μόχθου, δεμένος με τον τόπο του, το πατρικό του σπίτι, τους χωριανούς του. Ο άντρας που πάλεψε με κορμί και με ψυχή. Στο Αμελέ Ταμπουρού, τα Τάγματα Εργασίας της Άγκυρας, το 1915. Στο μέτωπο του Αφιόν Καραχισάρ το 1922. Μια λεύτερη πατρίδα ονειρευόταν καθώς έσφιγγε τα δόντια και έλεγε: «Ώρα μάχης, Αξιώτη, ώρα θυσίας. Δεν έχεις ελόγου σου κανένα πάρε δώσε με την πολιτική. Το χρέος σου κάνεις».
Γνώρισε κακουχίες και στερήσεις, είδε βασανιστήρια και θανάτους, έζησε την αιχμαλωσία και την προσφυγιά, για να συλλογιστεί:«Θηρίο είν’ ο άνθρωπος!»
Το μνημειώδες έργο της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας που χαρακτηρίστηκε «Βίβλος της σύγχρονης εξόδου του Μικρασιάτικου Ελληνισμού». Από το 1962 που πρωτοεκδόθηκαν μέχρι σήμερα, τα Ματωμένα Χώματα έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 400.000 αντίτυπα. Το βιβλίο έχει μεταφραστεί στις εξής γλώσσες: αγγλικά, βουλγαρικά, εσθονικά, γαλλικά, γερμανικά, ολλανδικά, ουγγρικά, ρώσικα, ρουμανικά, σερβικά, ισπανικά, ιταλικά, τουρκικά και κέλτικα βρετονικά. Στην Τουρκία το βιβλίο είχε συγκλονιστική απήχηση.
Δώδεκα βιβλία που πρέπει να διαβάσετε
1984, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΔΕΛΦΟΣ – ΤΖΩΡΤΖ ΟΡΓΟΥΕΛ
(εκδόσεις Κάκτος)
Το ανατριχιαστικό βιβλίο του Όργουελ θα το διαβάσετε με μεγάλο ενδιαφέρον και μια δόση δέους. Μόλις κλείσετε και την τελευταία σελίδα, θα αναζητήσετε άλλους αναγνώστες που έχουν μελετήσει το ίδιο βιβλίο για να το αναλύσετε.
Οπισθόφυλλο
Το ολοκληρωτικό καθεστώς του Μεγάλου Αδελφού, παρακολουθώντας συνεχώς τους πάντες και τα πάντα μέσα από αμέτρητες διαδραστικές τηλεοθόνες, ασκεί τον απόλυτο έλεγχο στις πράξεις και τις συνειδήσεις. Όλα προσαρμόζονται στη μία και μοναδική αλήθεια. Αυτή που πρεσβεύει το Κόμμα, ο μόνος αλάθητος μηχανισμός, του οποίου προσωποποίηση είναι ο Μεγάλος Αδελφός.
Όλα, ακόμα και το παρελθόν: όποιος ελέγχει το παρελθόν ελέγχει το μέλλον, και όποιος ελέγχει το παρόν ελέγχει το παρελθόν.
Το έγκλημα της σκέψης είναι το θανάσιμο αμάρτημα. Για αυτό πρέπει να εξαλειφθεί οτιδήποτε οδηγεί στη διάπραξη του: ελευθερία, γλώσσα, ανθρώπινα συναισθήματα. Και όποιος υποπέσει σε έγκλημα σκέψης πρέπει να οδηγηθεί στο θάνατο αναμορφωμένος: θα πεθάνει αγαπώντας τον Μεγάλο Αδελφό. Όταν ο Όργουελ έγραφε το βιβλίο του, το 1984 ήταν μέλλον. Σήμερα είναι παρελθόν. Αλλά μετά από το έργο αυτό, το πραγματικό 1984 θα είναι πάντα μία χρονιά του μέλλοντος, η πρώτη ενός ζοφερού μιλένιουμ που απειλεί την ανθρώπινη ιστορία. Ένα από τα μεγαλύτερα βιβλία του 20ου αιώνα, το «1984» διαβάστηκε σαν μανιφέστο και θαυμάστηκε σαν προφητεία. Η εφιαλτική του αλήθεια για το κράτος της θανατερής τρομοκρατίας απέχει μόλις ένα βήμα από το να γίνει πραγματικότητα: ήδη ο Μεγάλος Αδελφός μας βλέπει.
ΠΟΛΙΤΕΙΑ – ΠΛΑΤΩΝΑΣ
(εκδόσεις Πολις)
Έχετε ακούσει τόσα για τον Πλάτωνα, ήρθε η ώρα να τον μελετήσετε. Η Πολιτεία του άσκησε μεγάλη επιρροή στην πολιτική θεωρία. Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και αναλύσεις γύρω από το συγκεκριμένα βιβλίο. Παραμένει ένα αριστούργημα παρόλο που γράφτηκε το 374 π.Χ.
Εισαγωγή
Οι πολιτικές ιδέες του Πλάτωνος σημάδεψαν τον στοχασμό και την πολιτική πράξη είκοσι τεσσάρων αιώνων. Ο Πλάτων υπήρξε ο πρώτος φιλόσοφος που παρουσίασε μια συστηματική ανάλυση της πολιτικής ορθότητας, ο πρώτος που χρησιμοποίησε με κριτικό τρόπο την πολιτική φιλοσοφία για να προτείνει την μεταρρύθμιση της κυρίαρχης πολιτικής αντίληψης, ο πρώτος που συνέλαβε την ιδέα ότι η πραγματοποίηση μιας δίκαιης πολιτικής έχει ως προϋπόθεση την ριζική αλλαγή του ανθρώπου. Ο Πλάτων επικρίθηκε και επαινέθηκε πολύ.
Κανείς σήμερα δεν θα ‘θελε να δει την εφαρμογή των πολιτικών αντιλήψεών του· ωστόσο η σκέψη του παραμένει στο επίκεντρο της σύγχρονης πολιτικής σκέψης. Είναι αλήθεια ότι ο Πλάτων δεν ασχολήθηκε με πολιτικά ζητήματα που σήμερα είναι επίκαιρα (η φύση και τα όρια της ελευθερίας, τα ατομικά δικαιώματα)· είναι βέβαιο πως δεν μπορούσε να το κάνει για λόγους που ανάγονται τόσο στο φιλοσοφικό του σύστημα όσο και στην κουλτούρα του. Αλλά ο θαυμασμός μπροστά στη δύναμη της σκέψης του παραμένει αναλλοίωτος.
Παρατηρούμε ότι στο διάβα των αιώνων, όσοι φιλόσοφοι επεδίωξαν να προωθήσουν την μεταρρύθμιση των θεσμών εμπνεύσθηκαν από τον Πλάτωνα (Ρουσσώ, Ωφελιμιστές).
Τις τελευταίες δεκαετίες ασκήθηκε οξεία κριτική κατά του Πλατωνικού έργου. Ο Πόπερ ιδιαίτερα με το βιβλίο του Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της κατήγγειλε το πλατωνικό έργο ως ξεπερασμένο και στενά εξαρτημένο από τις συνθήκες της «κλειστής κοινωνίας» της εποχής του. Εντούτοις, όταν συζητούμε για το πρόβλημα των πολιτικών ηθών ή τους κινδύνους της κάθε ολιγαρχίας, η σκέψη του Πλάτωνος μπορεί ξανά να είναι χρήσιμη. Monique Canto-Sperber
ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ & ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ – ΤΖΕΙΝ ΩΣΤΕΝ
(εκδόσεις Κάκτος)
Ρομαντική λογοτεχνία από τη μαιτρ του είδους Τζέιν Ώστεν. Η ερωτική ιστορία ανάμεσα στους κεντρικούς ήρωες Ελίζαμπεθ και Ντάρσυ ήταν, είναι και θα είναι από τους πιο ρομαντικούς έρωτες στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Οπισθόφυλλο
Είναι παγκόσμια αναγνωρισμένη αλήθεια πως ένας ανύπαντρος και πλούσιος άντρας έχει βέβαια ανάγκη από μια σύζυγο. Όσο και αν είναι λίγο γνωστά, λοιπόν, τα αισθήματα και οι απόψεις αυτού του ανθρώπου, όταν για πρώτη φορά έρχεται να κατοικήσει σε μία γειτονιά.
Η αλήθεια αυτή είναι τόσο καλά χαραγμένη στα μυαλά όλων των κοντινών γειτόνων του, ώστε αυτός πια ο κύριος να θεωρείται σαν νόμιμο κτήμα της μιας ή της άλλης κοπέλας.
Ένα από τα πιο αγαπημένα και πολυδιαβασμένα μυθιστορήματα της Τζέιν Ώστεν. Μέσα από μια ιστορία χτισμένη πάνω στα γνώριμα μοτίβα της – έρωτας και γάμος, ελπίδες και διαψεύσεις – και σε μια διελκυστίνδα ανάμεσα στη σοβαρότητα και στη σάτιρα, η συγγραφέας αναδεικνύεται σε ιστορικό και ηθογράφο της αγγλικής μεσοαστικής τάξης του ύστερου 18ου αιώνα.
Comments are closed.