Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού είναι η συνάντηση διεθνώς καταξιωμένων μουσικών αφιερωμένων και εξειδικευμένων στη μουσική δωματίου, η οποία πραγματοποιείται μία φορά το χρόνο. O καλλιτεχνικός διευθυντής και ένας από τους ιδρυτές του Φεστιβάλ μουσικής δωματίου Σαρωνικού, Γιάννης Αγρανιώτης, μιλάει στο umano για την καλλιτεχνική του πορεία αλλά και για το φεστιβάλ.
Από την Αγγελική Χαρατσή
Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού
Για όγδοη συνεχή χρονιά, το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση των μουσικών Γιάννη Αγρανιώτη και Francis Kefford, επιστρέφει στο καθιερωμένο θερινό του ραντεβού από 01 έως 06 Αυγούστου 2018, με συναυλίες στον Γαλατά, στις Σπέτσες, την Ύδρα, τον Πόρο και για δεύτερη φορά στο Θέατρο Καμένης Χώρας Μεθάνων. Tο μουσικόφιλο κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ένα πρόγραμμα μοναδικών συναυλιών κλασικής μουσικής με σπουδαίες ερμηνείες έργων των Mozart, Beethoven, Faure, Debussy, Schumann, Liszt και σολίστ διεθνούς βεληνεκούς. Ιδρυτές του Φεστιβάλ είναι ο Έλληνας βιολονίστας Γιάννης Αγρανιώτης και ο Αυστραλός σολίστ της βιόλας Francis Kefford.
Γιάννης Αγρανιώτης: Ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ
O Γιάννης Αγρανιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Σύγχρονο Ωδείο Αθήνας με Δίπλωμα Βιολιού. Συνέχισε τις σπουδές του στην Μουσική Ακαδημία του Rostock στη Γερμανία, όπου αποφοίτησε με άριστα από την τάξη του Werner Scholz το 2009. Έχει συμμετάσχει σε σεμινάρια με τους Heime Müller, Ivan Zenaty, Petru Munteanu και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Petersen. Επίσης έχει μελετήσει με τον Eberhard Feltz στο Βερολίνο.
Έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και είναι τακτικός συνεργάτης στην Καμεράτα/Armonia Atenea.
Με την Καμεράτα συμμετέχει σε ηχογραφήσεις και συναυλίες σε αίθουσες της Ευρώπης και της Ελλάδας.Έχει επίσης εμφανιστεί σε ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Έχει διατελέσει μέλος επιτροπών εθνικών διαγωνισμών.
Α.Χαρατσή: Κε Αγρανιώτη, μιλήστε μας για τα φοιτητικά σας χρόνια στην πόλη και το πανεπιστήμιο του Rostock. Ποια η διαφορά της ακαδημαϊκής προσέγγισης στη μουσική, σε Ελλάδα και Γερμανία;
Ήταν πολύ ενδιαφέροντα χρόνια. Οι σπουδές στη Γερμανία έχουν σαν σκοπό την διατήρηση μιας ζωντανής και εξελισσόμενης παράδοσης στην εκτέλεση της κλασσικής μουσικής. Δίνεται αρκετό βάρος και σε θεωρητικά μαθήματα (αρμονία, αντίστιξη κτλ.) αλλά με σκοπό την κατανόηση των έργων και όχι τη λύση ασκήσεων μόνο. Υπάρχουν και γενικά μαθήματα ιστορίας και φιλοσοφίας. Επίσης υπάρχουν και μαθήματα ελεύθερης επιλογής, διαφορετικά σε κάθε εξάμηνο ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τα αντικείμενα του κάθε καθηγητή.
Η Γερμανία έχει συνολικά είκοσι δύο ανώτατες μουσικές ακαδημίες.
Στην Ελλάδα θα έλεγα ότι εκ των πραγμάτων τα περισσότερα Ωδεία δε μπορούν να έχουν τις υποδομές και τα προγράμματα σπουδών μιας Κρατικής Μουσικής Ακαδημίας. Είναι όλα, εκτός από ένα, ιδιωτικά και οι τίτλοι σπουδών που δίνουν είναι αδιαβάθμητοι. Θα ήταν απαραίτητο τα δίδακτρα να είναι τόσο υψηλά, που η πλειονότητα δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί.
Α.Χαρατσή: Ξεκινήσατε τα πρώτα μαθήματα βιολιού σε ηλικία έξι χρόνων. Μιλήστε μας για την ιδιαιτερότητά του.
Είναι ένα από τα δυσκολότερα όργανα. Προϋποθέτει χιλιάδες ώρες μελέτης από παιδική ηλικία και καλή διδασκαλία. Υπάρχουν αρκετά έργα του ρεπερτορίου, τα οποία είναι τόσο δύσκολα, που είναι λίγοι οι βιολιστές που είναι σε θέση να τα παίξουν όπως πρέπει. Ταυτόχρονα είναι βασικό όργανο της ορχήστρας και του ρεπερτορίου μουσικής δωματίου. Ένας βιολιστής είναι απαραίτητο να αναπτύξει και ιδιαίτερες ικανότητες στη συνεργασία με άλλους.
Α.Χαρατσή: Ποια είναι η πιο δυνατή σας μουσική εμπειρία;
Θα έλεγα μερικές από τις τελευταίες συναυλίες του Claudio Abbado με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, που είχα την τύχη να ακούσω ζωντανά το 2008 και 2009.
Α.Χαρατσή: Από πού πηγάζει η αφοσίωσή σας στην μουσική;
Κάποια στιγμή, αρκετά μικρός στην ηλικία, συνειδητοποίησα ότι θα ήμουν δυστυχής αν έκανα κάτι άλλο.
Α.Χαρατσή: Μιλήστε μας για το 8ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού. Ποιος είναι ο σκοπός και τα μελλοντικά σχέδιά του;
Το φεστιβάλ γεννήθηκε με πρωτοβουλία των δύο διευθυντών, μετά και από παρότρυνση φίλων και συναδέλφων. Αρκετοί από αυτούς συμμετέχουν σχεδόν κάθε χρόνο. Σκοπός μας είναι να παίζουμε και να εξερευνούμε έργα που αγαπάμε και να μοιραζόμαστε το αποτέλεσμα με το κοινό. Τα μελλοντικά σχέδια θέλω να είναι ρεαλιστικά, οπότε προσαρμόζονται στις συνθήκες, οι οποίες δύσκολα είναι σταθερές στην Ελλάδα.
Α.Χαρατσή: Η ομορφιά των νησιών του Σαρωνικού και, παράλληλα, αριστουργήματα των Μπετόβεν, Μότσαρτ, Ντεμπυσσύ, Φωρέ κ.ά. Αν και δύσκολος συνδυασμός να τον σκεφτεί κανείς, η ατμόσφαιρα που δημιουργείται αν μη τι άλλο πρέπει να είναι μαγευτική. Πώς την βιώνουν οι μουσικοί και πώς το κοινό;
H Ελλάδα, είτε ως τοπίο είτε και μόνο ως ιδέα, κατείχε σημαντικότατη θέση στο συλλογικό φαντασιακό της δυτικής Ευρώπης. Οπότε δε θεωρώ ότι είναι απαραίτητα δύσκολος συνδυασμός. Για τους βόρειους συνθέτες περισσότερο σαν αξία και ιδέα. Για τους Γάλλους, ειδικά τον Ντεμπυσσύ, έργα του οποίου παίζουμε σχεδόν κάθε χρόνο, είναι περισσότερο βίωμα, καθότι το τοπίο δεν διαφέρει πάρα πολύ από την νότια Γαλλία. Υπάρχει ακόμα και η ανεπιβεβαίωτη φήμη ότι ο Ντεμπυσσύ είχε επισκεφθεί την Ελλάδα .
Σε κάθε περίπτωση εγώ νιώθω σαν η μουσική του να έχει γεννηθεί εν μέρει και εδώ. Ειδικά τα νησιά και οι ακτές του Σαρωνικού είναι ένα τοπίο πολύχρωμο, ήρεμο και αισθησιακό όπως και η μουσική του. Οι μουσικοί το νιώθουν αυτό και το λένε και οι ίδιοι ότι περνάει στις ερμηνείες. Είναι διαφορετική η αίσθηση από την αίσθηση σε μια συναυλιακή αίθουσα της Ευρώπης ή της Αμερικής.
Το κοινό αντιστοίχως, πιστεύω ότι σε μεγάλο βαθμό το βιώνει αυτό, βλέπω χαρούμενα πρόσωπα μετά από κάθε συναυλία.
Α.Χαρατσή: Η μουσική δωματίου ή αλλιώς musica de camara έχει μια ιδιαίτερη δυναμική, διαφορετική από αυτή του σόλο ή της ορχήστρας. Μαέστρος δεν υπάρχει. Κάθε μουσικός πρέπει να είναι αρχηγός του εαυτού του και να συνεργάζεται με τους υπολοίπους για να βγει ένα όμορφο αποτέλεσμα. Αυτές οι αρχές διέπουν κάθε Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού; Ποιο πιστεύεται θα είναι το χρώμα της φετινής συνεργασίας στο φεστιβάλ;
Αρκετά στοιχεία παραμένουν ίδια από την πρώτη διοργάνωση πριν εφτά χρόνια. Βέβαια, κάθε χρόνο υπάρχουν μουσικοί που έρχονται για πρώτη φορά και έχουν να προσφέρουν κάτι νέο. Προσωπικά χαίρομαι για το ρεπερτόριο και τις συνεργασίες φέτος και ευελπιστώ να είναι ένα συναρπαστικό φεστιβάλ.
Α.Χαρατσή: Bogdan Οzovic, Sini Simonen βιολί , Francis Kefford βιόλα, Julian Arp, Leo Schmidt τσέλο, Noam Greeenberg πιάνο. Μεγάλα ονόματα και σπουδαία ταλέντα. Πιστεύετε πως το κοινό το αντιλαμβάνεται αυτό μέσα από το συναίσθημα, ακόμα και αν δεν έχει την απαραίτητη αντίληψη ή κριτική;
Το κοινό το αντιλαμβάνεται, αρκεί να μην είναι αρνητικά προκατειλημμένο απέναντι στη μουσική αυτή. Σε αυτή την περίπτωση δεν θα έρθει έτσι κι αλλιώς μάλλον. Υπάρχουν συνθέτες και μουσικές που είναι πιο εγκεφαλικές και άλλα κομμάτια, των οποίων η γλώσσα είναι πιο άμεση. Πέρα από αυτό όμως, θα ήθελα να πω ότι η περισσότερη γνώση και η οξυμένη αντίληψη εμπλουτίζουν και ενισχύουν τα συναισθήματα που βιώνει ο ακροατής, δεν τα ακυρώνουν.
Οι μουσικοί που συμμετέχουν στο 8ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού μαζί με τον Γιάννη Αγρανιώτη και τον Francis Kefford.
Το μουσικό σύνολο Leondari Ensemble αποτελείται από μουσικούς υψηλού κύρους οι οποίοι προέρχονται από την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Αυστραλία. Όλοι τους συμμετέχουν σε κορυφαία μουσικά σύνολα παγκοσμίως. Για παράδειγμα ο Martin Leo Schmidt μαθητής του θρυλικού βιολοντσελίστα Heinrich Schiff και συνεργάτης της Mahler Chamber Orchestra. Η Φινλανδή βιολονίστρια Sini Simonen, μια από τις πιο δημοφιλείς μουσικούς δωματίου στην Ευρώπη και μέλος του Esbjerg Ensemble, του Castalian String Quartet και του Calvino Piano Trio. Ο βιολονίστας Bogdan Bozovic ο οποίος είναι αυτή την περίοδο εξάρχων της Ορχήστρας Δωματίου της Στουτγκάρδης, την οποία συχνά διευθύνει από το πρώτο αναλόγιο. Ο βιολοντσελίστας Julian Arp, καθηγητής Βιολοντσέλου στην Μουσική Ακαδημία του Graz που διατηρεί μια ιδιαίτερα ενεργή καριέρα ως σολίστ και μουσικός δωματίου ανά την Ευρώπη.
Για πρώτη χρονιά συμμετέχει ο Ισραηλινός πιανίστας Noam Greenberg, ο οποίος έχει εμφανιστεί σε αίθουσες όπως το Wigmore Hall, οι Musikverein και Konzerthaus της Βιέννης και είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Music at Tresanton.
Αναλυτικά το πρόγραμμα του 8ου Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού:
Τετάρτη, 1 Αυγούστου 2018, 21:00
ΗΦΑΙΣΤΕΙΟ ΜΕΘΑΝΩΝ
Πρελούδιο και Φούγκα No. 4 σε φα μείζονα, K. 404a Mozart/Bach
Ντιβερτιμέντο σε μι ύφεση μείζονα, K. 563 Mozart
Χώρος διεξαγωγής: Aνοιχτό θέατρο Καμένης Χώρας Μεθάνων
Πέμπτη, 2 Αυγούστου 2018, 21:00
ΓΑΛΑΤΑΣ
Τρίο με πιάνο σε σι ύφεση μείζονα, Op. 97 «Αρχιδούκας» Beethoven
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Κουαρτέτο με πιάνο No. 1 σε ντο ελάσσονα , Op. 15 Faure
Χώρος διεξαγωγής: Γυμνάσιο Γαλατά
Παρασκευή, 3 Αυγούστου 2018, 21:00
ΠΟΡΟΣ
Ντιβερντιμέντο σε μι ύφεση μείζονα K. 563 Mozart
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Κουαρτέτο εγχόρδων σε σολ ελάσσονα, Op. 10 Debussy
Χώρος διεξαγωγής: Αμφιθέατρο Συγγρού
Σάββατο, 4 Αυγούστου 2018, 21:00
ΥΔΡΑ
Τρίο με πιάνο σε σι ύφεση μείζονα , Op. 97 «Αρχιδούκας» Beethoven
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Κουαρτέτο με πιάνο No. 1 σε ντο ελάσσονα, Op. 15 Faure
Χώρος διεξαγωγής: Ξενοδοχείο Bratsera
Κυριακή, 5 Αυγούστου 2018, 21:00
ΥΔΡΑ
Σονέτα του Πετράρχη 47 και 104 Liszt
Σονάτα για βιολί και πιάνο No. 1 σε λα ελάσσονα ,Op. 105 Schumann
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Κουαρτέτο εγχόρδων σε σολ ελάσσονα, Op. 10 Debussy
Χώρος διεξαγωγής: Ξενοδοχείο Bratsera
Δευτέρα, 6 Αυγούστου 2018, 21:00
ΣΠΕΤΣΕΣ
Ντιβερντιμέντο σε μι ύφεση μείζονα K. 563 Mozart
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Πρελούδιο και Φούγκα No. 4 σε φα μείζονα, K. 404a Mozart/Bach
Κουαρτέτο εγχόρδων σε σολ ελάσσονα, Op. 10 Debussy
Χώρος διεξαγωγής: Καποδιστριακή Στέγη Σπετσών
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Γιάννης Αγρανιώτης, Francis Kefford
Συμμετέχοντες Μουσικοί:
Βιολί: Bogdan Bozovic, Sini Simonen, Γιάννης Αγρανιώτης
Βιόλα: Francis Kefford
Tσέλο: Julian Arp, Leo Schmidt
Πιάνο: Noam Greeenberg
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ:
ΠΛΗΡΕΣ ΠΑΚΕΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ: 40 ευρώ
ΥΔΡΑ / ΣΠΕΤΣΕΣ: 10 ευρώ (standard) – 25 ευρώ (premium)
ΠΟΡΟΣ / ΜΕΘΑΝΑ: 10 ευρώ (standard)
ΓΑΛΑΤΑΣ: είσοδος με προαιρετική συμμετοχή
Παιδιά: είσοδος ελεύθερη
Κάνετε προκράτηση των εισιτηρίων σας και αγοράστε τα εκπτωτικά φεστιβαλικά πακέτα εισιτηρίων στη σελίδα www.saronicfestival.com/el/book-tickets/
Σχετικά άρθρα:
https://umano.gr/pagosmia-imera-mousikis-i-evropaikis-mousikis/
https://umano.gr/koryfaies-tainies-tou-neoterou-evropaikou-kinimatografou/
https://umano.gr/i-omada-efivon-kozanis-sto-theatriko-documanter-no-future/
https://umano.gr/athens-open-air-film-festival-h-athina-ena-therino-cinema/
https://umano.gr/hereditary-i-diadoxi-to-thriller-tis-xronias/
Comments are closed.